על מה תרצו לקרוא היום?

יזמות חינוכית: הכירו את מיזם "לראות עולם"

מיזם "לראות עולם" הוקם בסוף 2012 על ידי תומר ברץ, מורה ומחנך בתיכון. החזון של המיזם הוא להנגיש ידע, ניסיון והשראה, בעזרת מפגשים המתקיימים באמצעות שיחות וידיאו ומציעים חווית למידה איכותית לתלמידים, למורים ולשותפים לתהליך הלמידה.
במסגרת המיזם מתקיימות פעילויות ביותר מ-75 בתי ספר בכל רחבי הארץ, בהן לוקחים חלק כ-120 מומחים ומומחיות מתוך מערכת החינוך ומחוצה לה.
שוחחנו עם איילת, חברת צוות של "לראות עולם" ומורה בבית ספר יסודי ואחראית ליווי מומחים, כדי לשמוע קצת על המיזם המעניין והחשוב.

- נעים מאוד איילת. ספרי לנו קצת איך הכול התחיל.
"בשנת 2014 קיבלתי פניה מבחור שלא הכרתי: 'שלום, אפשר לקיים איתך שיחת וידיאו? יש לי הצעה לפעילות חינוכית עבורך'. משום מה, לראשונה בחיי החלטתי להיענות בחיוב. תומר סיפר לי על מפגשי וידיאו ועל שיטה שפיתח למפגשים בין מומחים לבין התלמידים בכיתה. הוא הציע לי להתנסות בזה. לא שללתי, אבל הפעילות השוטפת שלי מנעה ממני. לקראת סיום השנה נזכרתי בהצעה של תומר והחלטתי לנסות… מקסימום זה יצליח. הפגשתי את התלמידים עם אורי פורשטט שנסע לבקר את החבר שלו שגורש לדרום סודן. אורי שוחח עם תלמידי כיתה ו' שהגיעו מוכנים מבחינת ידע, אבל יצאו נרגשים מהחוויות שאורי הצליח להעביר בשיחה פשוטה. לאחר המפגש ביקשו התלמידים להרחיב וללמוד על דרום סודן, אפילו על חשבון החזרות למסיבת הסיום הנכספת. יש מין אנרגיה אחרת שיוצאת ממפגש בו התלמידים מדברים עם מומחה שנוגע בלבם".

- מה השלב הבא מבחינתכם בכדי להטמיע את המיזם?
"בשנה שלאחר מכן קיימנו סדרת מפגשים עם יזמים חברתיים על מנת להגביר מעורבות חברתית. לאחר המפגשים התלמידים חזרו אלי עם יוזמות משלהם וביקשו להציג בפני המומחים. לכן קיימנו מפגשי המשך. בחדר המורים התחלתי לשמוע שתלמידים פנו למורות לבקש שגם הן יכניסו שיעורים של "לראות עולם". לאחר מפגש עם עדי אלטשולר החליטו התלמידים שהם חייבים להודות לה ונשארו אחרי שעות הלימודים במשך שבוע כדי להכין לה סרטון מרגש. אחרי שראיתי מה זה עשה לתלמידים, הבנתי שהמשהו המיוחד הזה הוא לא רק בתחושה האישית שלי. ראיתי את האור בעיניים ושמעתי מהם אמירות כמו 'הלוואי והייתי כמוה'. הבנתי שכמה שיותר תלמידים צריכים ליהנות מהטוב הזה ונרתמתי למשימה ביחד עם תומר.
"מאז, אני מלווה מורים שלא פגשתי מעולם ומקיימת איתם את חווית ההצלחה של המפגש, מלווה טכנית, מייעצת, מקשיבה מקדמת ומתרגשת. במפגשים האלה לא רק התלמידים יוצאים נשכרים, אלא גם המורים והמומחים. זו חוויה נעימה שככל שמבצעים אותה יותר רוצים ממנה עוד ועוד. הכי מחמיא זה לקבל טלפון ממורה שליוויתי לקראת מפגש שמספרת שלא הפסיקה להתרגש מהמפגש ומבקשת להתייעץ איך לקיים את המפגש הבא ועם מי".

- האם קיבלת איזה ערך מוסף מכל המיזם?
"במישור היזמי אני זוכה לחשיבה משותפת עם תומר ברץ וד"ר נועה אלבלדה על התוויית דרך לקראת מפגש משמעותי עבור התלמידים והמורים עם חברי הצוות שלי, זוכה לגוון את תחומי ההוראה ולהעשיר עצמי בידע רב. אני נפגשת עם גורמים שונים במשרד החינוך ומחוצה לו, המבקשים לראות איך לקדם במקום שלהם את המיזם".

- איפה המיזם עומד עכשיו מבחינת ההתקדמות שלו?
"במהלך השנה האחרונה נענינו לבקשת "מכון דוידסון לחינוך מדעי" במכון וייצמן להנחות ולייעץ בתהליך בניית פלטפורמה שתיתן מענה מורחב לתחום המדעים. התוכנית נקראת "מדען ברשת", והיא קורמת עור וגידים ממש בימים אלו. העבודה המשותפת עם צוות מכון דוידסון הייתה מרתקת. נהנינו מאוד להביא את הניסיון הפדגוגי שלנו מהשטח, להפגיש אותו עם מאגר הידע והניסיון הייחודי של צוות מכון דוידסון בתחום המדעים, ובעיקר לפגוש אנשים שמאמינים ביכולת של "לראות עולם" להביא לשינוי משמעותי בחוויית הלמידה של תלמידים רבים בישראל".

- ספרי לנו משהו יותר אישי; חוויה שנגעה בכם ומסמלת בעיניכם את הצלחת המיזם בשטח?
"יש המון סיפורים אישיים ונוגעים וחוויות מהשטח: תלמידה ברמת גן ששיתפה מומחה במחלת סוכרת הנעורים שלה, תלמיד ששיתף מומחה בקשיים שיש לו כתוצאה מטורט, תלמיד שאחרי שיחה עם חוקרת מוח אומר שלהיות חוקר מוח נשמע כמו אופציה לא רעה, מורים ששולחים ברכות בדואר למומחים, מורים שהופכים למומחים מעוררי השראה, ובעיקר בתי ספר חוזרים".

- עם אלו קשיים והתמודדויות התחלתיים הייתם צריכים להתמודד במיזם?
"התמודדויות בתחילת הדרך: הצורך ליישם את המיזם בכמה שיותר מקומות, כשאנחנו עובדים במשרה מלאה ומעלה (עד היום אתגר), זה האתגר המרכזי - ניהול כל האופרציה, שיווק מומחים, יצירת ביקוש לכמה שיותר מומחים, הגעה לבתי ספר במקומות שבהם למומחים יש את האימפקט הגדול ביותר".

- לאן אתם רואים את המיזם הולך בחלומות הרחוקים שלכם?
"בחלומות הרחוקים שלנו, אנחנו מקווים ששימוש בשיחות וידיאו כדי לצרף שותפים ללמידה בכיתה ולעשייה הבית ספרית כבר לא יהיה 'וואו', בדיוק כפי שאיש כבר לא מתלהב שמורים מתקשרים בוואטסאפ עם תלמידיהם. בחלום הרחוק שלנו, 500,000 תלמידים מ-2,500 בתי ספר נהנים משיעורים שמובילים המורים שלהם, עם נבחרת אדירה של 2,500 מומחים משלל תחומי הדעת. האפטר אפקט הוא נטוורקינג אדיר בין מורים מובילים ובתי ספר לבין שדות העשייה הרחבים בישראל, יצירת מודלים לחיקוי רחבים יותר בקרב תלמידים. פשוט חינוך טוב יותר באמצעות שיתופי פעולה פדגוגיים שמתאפשרים כשעושים שימוש נכון בטכנולוגיה".

"לראות עולם" - כרטיס ביקור:
שנת הקמה: 2012
החזון: הנגשת ידע, ניסיון והשראה לכיתות בישראל באמצעות שיחות וידיאו, באופן שיבטיח חוויית למידה איכותית לתלמידים, למורים ולשותפים ללמידה.
חברי הצוות: תומר ברץ - מורה ומחנך בתיכון, מייסד ומוביל המיזם, איילת סגל - מורה בבי"ס יסודי ואחראית ליווי מורים, ד"ר נועה אלבלדה - ד"ר במדעי המוח ואחראית ליווי מומחים.
הישגים: עד כה גייסנו כ-120 מומחים ומומחיות מתוך מערכת החינוך ומחוצה לה, אנחנו מקיימים פעילויות ביותר מ-75 בתי ספר בכל רחבי הארץ ב-3 השנים האחרונות, ובונים ומלווים את תוכנית "מדען ברשת" של "מכון דוידסון לחינוך מדעי".



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.