על מה תרצו לקרוא היום?

כוחם של המופנמים – סוזן קיין היא מנהיגה של מהפכה שקטה המבקשת שניתן קצת יותר הערכה לאנשים המופנמים שבינינו. ויש לה טיעונים די משכנעים בנושא.

אנו חיים בתרבות שבה נדמה שמקשיבים לזה שצועק הכי חזק, ושילד מאושר נתפס ככזה שתמיד נמצא במרכז העניינים.לעומת זאת ילדים שמבלים הרבה בחברת עצמם מעוררים דאגה אצל המבוגרים, הגננות והמורים ונתפסים כבעייתיים ואף דיכאוניים.

אך מסתבר שלפחות שליש מבין האנשים המוכרים לנו הם מופנמים. אלה שמעדיפים לקרוא במקום לבלות, להקשיב במקום לדבר, אלו שמעדיפים לעבוד לבד על פני עבודת צוות. ויש סיבה חשובה לכך. הספר "שקט: כוחם של המופנמים בעולם שלא מפסיק לדבר", שכתבה סוזן קיין, מוקדש למופנים בו היא מציגה הוכחות משכנעות ותחקירים מרשימים על כוחם של המופנמים בחברה.

בחברה של דיבור בלתי פוסק, ישנה הרגשה שצריך להתבלט כדי להצליח. "לא הביישן למד", הוא משפט מוכר אך האם הוא צודק? ואם ילד מתבייש להצביע או להשתתף בכיתה, או פשוט מעדיף להקשיב לאחרים, יש סיבה להתקשר להורים ולציין שאולי יש בעיה עם הילד?

המופנמות, קובעת קיין, נחשבת היום כתכונת אישיות סוג ב' והמוחצנות היא סגנון אישיותי שימושי ביותר, אבל בחברה המודרנית הפכנו אותו לאמת מידה הכרחית שרובנו מרגישים חובה לציית לה.

קיין טוענת שהמלה 'מופנם' אין פירושה מתבודד או שונא אנשים, לטענתה מופנמים יכולים להיות כאלה, אבל רובם ידידותיים לחלוטין. מופנמים גם אינם בהכרח ביישנים. הביישנות היא פחד מדחייה חברתית או מהשפלה, בעוד שמופנמות היא העדפת סביבה שקטה ורגועה. הביישנות מטבעה גורמת כאב; לא כן המופנמות. אנשים נוטים לבלבל בין שני המושגים משום שלעתים הם אכן חופפים.

קיין הלכה ובדקה את הסוציאליזציה שנעשתה בארצות הברית לתכונות אופי אלו. היא ביקרה בבתי הספר הטובים ביותר לעסקים, בסדנאות לשיפור עצמי ובמעבדות לחקר המוח ומצאה ש"האידאל המוחצן" הוא הדומיננטי באופי האדם בתרבות המערב: "אנשים שדעתם מתקבלת הם אנשים שקולם נשמע".

אולם כשהתבוננה בתהליכי הסוציאליזציה של מי שהיו למנהלים ומנהלות בכירים במשק האמריקאי, היא מצאה שלחברות מצליחות היו דווקא מנכ"לים שקטים, מאופקים, אדיבים, נעימים ומדברים בלשון המעטה. היא מציינת מחקר שמצא אפילו שמופנמים מצליחים כמנהלים, מפני שאין להם עניין להיות דומיננטיים בסיטואציות חברתיות, והם נוטים יותר להקשיב להצעות ולפעול לפיהן.

אם כך, מדוע אנחנו מעריצים כל כך מנהיגים מוחצנים? "הערצתנו לטיפוס האלפא מעוורת אותנו ביחס לאנשים טובים, פיקחים וחכמים", מנתחת קיין, "אנחנו מייחסים חשיבות רבה מדי להצגת הדברים, ולא מספיק לתוכן ולחשיבה ביקורתית". הגישה של קיין מרעננת משום שהיא מנוגדת לאינסטינקטים התרבותיים שלנו. חלק משמעותי בהאדרה של האדם המוחצן וההמעטה בערכו של האדם המופנם טמון במוסכמות תרבותיות נפוצות.

"מים שקטים חודרים עמוק, היינו אומרים על הילדה השקטה בשכבה. הילדה הזאת היא אני" אומרת לנו סוזן קיין, ומזכירה לנו שבשקט טמונה עוצמה ומפרטת:

"אבל בדיוק כאן קיימת הדעה הקדומה. רוב המוסדות החשובים שלנו, בתי-הספר ומקומות העבודה, בנויים בעיקר עבור המוחצנים ועבור הצורך של המוחצנים בגירויים רבים. וכיום יש לנו גם מערכת אמונות שאני מכנה אותה "חשיבת-העדר החדשה", לפיה כל היצירתיות והפריון באים מאיזה מקום משונה של התנהגות עדר"

"…כך שאם נתאר את הכיתה הטיפוסית של ימינו: כאשר אני הלכתי לבית-ספר, ישבנו בשורות של שולחנות, ועשינו את רוב עבודתנו באופן די עצמאי. אבל כיום, בכיתה הטיפוסית יש קבוצות של שולחנות ארבעה, חמישה, ששה או שבעה ילדים שיושבים פנים מול פנים והילדים עובדים באין-ספור משימות קבוצתיות. אפילו בתחומים כמו מתמטיקה וכתיבה יצירתית, שניתן היה לחשוב שיהיו תלויים בחשיבה עצמאית, מצפים היום מהילדים לפעול כמו חברים בוועדה. והילדים שמעדיפים לפעול לבד או פשוט לעבוד עצמאית, נחשבים לחריגים או יותר גרוע: למקרים בעייתיים. ולפי הסקרים, הרוב המכריע של המורים מאמינים שהתלמיד האידיאלי הוא מוחצן לעומת המופנם, אף על-פי שהמופנמים מקבלים ציונים טובים יותר והם משכילים יותר, לפי המחקרים."

"…קרל יונג, הפסיכולוג שהסביר לראשונה בלשון עממית מונחים אלו, אמר שלא קיים מופנם מוחלט או מוחצן מוחלט. הוא אמר שאדם כזה היה נמצא בבית-משוגעים, אם היה בכלל קיים אדם כזה. יש אנשים שנמצאים בדיוק באמצע הקשת שבין מופנמות למוחצנות, ולהם אנו קוראים אמביוורטים. לעתים אני חושבת שהם נהנים משני העולמות. אך רבים מאתנו מזהים עצמם בתור אחד משני הטיפוסים."

קיין טוענת שמבחינה תרבותית נחוץ לנו איזון טוב בהרבה. אנו זקוקים ליותר יין-יאנג בין שני הטיפוסים הללו. זה חשוב במיוחד כשמדובר ביצירתיות ופריון, מפני שכאשר פסיכולוגים בוחנים את חייהם של רוב האנשים היצירתיים, הם מוצאים אנשים שמצטיינים בהחלפת דעות ובקידום רעיונות, אבל הם גם בעלי נטייה חזקה למופנמות. וזה משום שההתבודדות היא לעתים קרובות מרכיב מכריע ביצירתיות.

ואם כל זה נכון, מדוע אנו עושים זאת בצורה כה שגויה? מדוע אנו מעצבים כך את בתי-הספר ומקומות העבודה שלנו? ומדוע אנו גורמים למופנמים לחוש אשמים רק כי לפעמים ברצונם להיות לבד?

נראה לנו שגם בסביבת עבודה המצליחים ביותר הם אלה שדופקים באגרופים על השולחן, אך המחקרים מראים לנו שהרבה מהמנהיגים הטובים ביותר והמנהלים הגדולים ביותר היו ועודם מופנמים מאוד, וזאת מפני שהמטרה שלהם לעולם אינה לעמוד באור הזרקורים, אלא עמוקה יותר, וכשהכוח המניע אינו אגו, אנשים מקשיבים ומשתכנעים, וגם מרגישים יותר נח להעלות רעיונות ולהפגין ייחודיות. המופנמים לא חוששים להפגין ספק, ולקחת זמן לעצמם על מנת לחשוב ולכן עושים בחירות נבונות יותר. אין שום קשר בין יכולת לדבר היטב מול אנשים לבין יכולת לחשוב מחשבות יוצאות דופן. עבור המופנמים, הזמן שלהם לבד עם המחשבות הוא כמו אוויר לנשימה. הגיע הזמן לאמץ לחיקנו את הכוח שבשקט הזה. העריכו את התכונה הזו בכם ובילדיכם, וטפחו אותה. לעולם מגיע שנתחיל לתת כבוד למופנמים.

קיין מציינת גם כמה סימנים לזהות מופנמים:

המופנם מעדיף שיחה של אחד על אחד מאשר פעילות קבוצתית
מעדיף להביע עצמו בכתיבה
נהנה להיות לבדו
פחות מתעניין מאחרים במעמד חברתי, תהילה או כסף
שונא סמול טוק אבל אוהב שיחות עומק
אומרים עליו שהוא מקשיב טוב
לא לוקח סיכונים
מתואר על ידי הסביבה כנעים הליכות ושקט
מעדיף לא לשוחח על משימה או עבודה עד שהושלמה
מעדיף לחגוג יום הולדת בהרכב מצומצם
שונא עימותים
חושב לפני שמדבר
מרגיש סחוט אחרי אירוע חברתי, גם אם היה מהנה
פעמים רבות מעביר שיחות למענה קולי
מעדיף לדעת שיש לו זמן של פנאי מאשר הרבה אירועים מתוכננים
לא אוהב מולטי טאסקינג
מתרכז בקלות
בכיתה, מעדיף שיעורים פרונטליים מסדנאות או פעילויות קבוצתיות.

שקט: כוחם של המופנמים בעולם שלא מפסיק לדבר
סוזן קיין. תירגמה מאנגלית: שרה ריפין. הוצאת מטר

Quiet: The Power of Introverts/ Susan Cain




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

220-902   70-533   OG0-091   300-135   SY0-401   300-115   70-980   1Z0-803   220-902  , C_TFIN52_66   100-105  , ADM-201   EX300   70-461  , CAS-002   2V0-620  , 100-101   1Z0-051   70-462  , 70-246   500-260   350-018   70-243  , LX0-103   9L0-066   c2010-652  , 70-461   70-462   000-080   350-001  , 74-678  , 300-209  , 300-206  , 70-411  , 070-461   642-999   210-260   300-209   70-412  , 200-120  , 1Z0-051   70-417   640-916   100-105  , 9L0-012   220-801   MB6-703   642-732   100-105  , 70-534   70-177   350-030   220-801   70-346   PEGACPBA71V1   74-678   400-051  , 70-533   70-411   70-483   101   HP0-S42   000-089   MB6-703  , 1Z0-803   400-201   642-732   1z0-434  , 1z0-434   AWS-SYSOPS   070-461   MB5-705   MB2-704   350-060   70-532   SY0-401  , 000-106   352-001  , CISSP  ,