על מה תרצו לקרוא היום?

יש עם מי לדבר – ראיון עם אודי קליין מנהל בית ספר ממלכתי "נעמי שמר" בנתניה שהוא בית ספר משוחח

בית ספר נעמי שמר הוא "בית ספר משוחח". הרעיון רחב ועמוק הרבה יותר מאשר עצם קיומם של מרחבי שיח וייחודיותו של בית הספר היא בהעמדת מושג השיח במרכז העשייה הבית ספרית, כאמצעי חינוכי מרכזי לקידום מטרותיו וערכיו של בית הספר. בית הספר מקדם באופן שוטף ויומיומי את מיומנויות השיח הן ככלי מקדם למידה והן ככלי המקדם תקשורת בינאישית מקרבת.
מנהל בית הספר ויזם הקונספט אודי קליין מספר על החזון, ההגשמה והתכניות לעתיד.

מדוע בחרת להתמקד דווקא בשיח כמרכז העשייה החינוכית בבית הספר?

"שיח הוא אמצעי ליצירת אקלים חינוכי מיטבי, שיח מקדם פדגוגיה מיטבית כחלק מלמידה משמעותית בתחומי הדעת השונים ושיח הוא מיומנות חברתית אנושית מהמעלה הראשונה."

מה הניע או עורר בך השראה לבסס את שיטת הלמידה המעניינת הזאת המתבססת על מרחבי שיחה בין המורים לתלמידים ?

"המוטיבציה הראשונית של צוות בית הספר להפוך את נושא השיח למרכזי בעשיה הבית ספרית, היא התובנה כי בעולם בו אנו חיים השיח הפשוט בין אדם לאדם, היכולת להקשיב ולפתח אמפתיה לאחר, היכולת לנסח את עצמי ומחשבותיי באופן בהיר ומדויק – כל אלה בנסיגה קשה. הצבנו לעצמנו מטרה לשנות את זה ולטפח את יכולת ההקשבה והביטוי של תלמידינו."

כיצד זה בא לידי ביטוי במסגרת פעילויות בית הספר?

"בבית הספר אנחנו שמים דגש על שיח בין כל מעגלי באי בית הספר. בין תלמידים לתלמידים, בין תלמידים למורים, מורים ומורים, ובשיח בין תלמידים, מורים והורים. מושג השיח יכול לבוא לידי ביטוי בין אדם לאדם, בין אדם לעצמו, בין אדם לרעיון או לטקסט וכו'. הביטוי של השיח יכול להיות מילולי, טקסטואלי, אומנותי, תיאטרלי או מוסיקלי."

מהו הרקע האקדמי האישי שלך וכיצד הוא הוביל אותך לרעיון הייחודי הזה ?

"אני מגיע לעולם החינוך מעולמות תוכן אחרים. הייתי במשך שנים מנהל בעולם העסקי עם קישור לתחום ההשכלה והלמידה ולפני מספר שנים עברתי הסבה לתחום החינוך דרך תכנית המנהיגות החינוכית של מכון מנדל בירושלים. התכנית שעברתי התמקדה בזיקוק החזון החינוכי האישי שלי וביכולת לשלב את תפיסת העולם שלי עם הובלת הארגון הבית ספרי. את הייחודיות הבית ספרית גיבשנו יחד, צוות בית הספר בהובלתי, מתוך עצמנו בתהליך ארוך והדרגתי של חשיפת המאפיינים המשותפים שלנו כאנשי חינוך."

כיצד בעצם משולבים מרחבי השיחה הללו במערכת השעות העמוסה ממילא מידי יום?

"מרחבי השיח מוטמעים מראש במערכת השעות – שיח מליאה, שיח פרטני ושיח קבוצתי כחלק מהמערך הכולל. אך מרכז העשייה בתחום השיח הוא חלק מהיומיום והתפיסה החינוכית השוטפת של בית הספר. השיח נכנס לפדגוגיה, לאופן בו מתנהלים שיעורים, באמצעות השיח משתנים דפוסי הלמידה הישנים ומתקבעות מערכות יחסים אחרות בין התלמידים למורה בזמן השיעור. השיח אינו מנותק מהעשייה החינוכית כגורם נפרד אלא מוטמע בתוכה."

האם על מנת ליישם את השיטה בבתי ספר אחרים ישנו צורך במסע אישורים מפרך?

"אין שום צורך באישורים. יש צורך ברצון, חשיבה, התאמה (חליפה לפי מידה) וגם בליווי ותמיכה חיצוניים ופנימיים."

האם אתה מוכן לעזור למנהלים ומורים בבתי ספר אחרים ליישם את קונספט 'בית ספר משוחח'?

"ודאי, תהליך זה כבר החל עם שני בתי ספר שהתעניינו במודל ובאו ללמוד אותו."

כיצד מגיבים גם ההורים לתכנית? האם גם הם מוזמנים להשתתף במרחבי השיחה?
האם כך גם מתנהלים מפגשי הורים?

"חלק מתהליך ההעמקה של השיח בשנת הלימודים הנוכחית הוא צירופם של ההורים לשיח: הורה-מורה-תלמיד. זה קורה באופן עמוק מאד במסגרת ימי ההורים ששברו את המסגרות המסורתיות של יום הורים ואינם עוד מפגשי דיווח על התלמיד אלא מפגשי שיח משמעותי אותו מוביל התלמיד. בנוסף זה מתרחש בימים קהילתיים בהם נפתחים מרחבי השיח בתוך הכיתות גם להורים ודרכם מתאפשרת למידה משמעותית ביותר."

כיצד עיריית נתניה מעודדת ותומכת בפרויקט המיוחד הזה?

"עיריית נתניה היא שותף משמעותי הן במובנים תקציביים והן במובנים מהותיים. בכל אחד משלבי תהליך ההטמעה זכינו לאוזן קשבת, ליד מכוונת, לייעוץ חכם. בכל אחת מהשנים שעברו הוקצבו לנו שעות ליווי של יועצים ארגוניים ויועצי תוכן שמלווים ומחזיקים את התהליך, ועל כך תודתי הכנה."

האם אתה רואה קשר ישיר בין ציוני התלמידים לבין מרחבי השיח ?

"אני רואה קשר ישיר בין למידה משמעותית לבין מושג השיח. הלמידה המשמעותית בחסות מושג השיח היא קודם כל למידה על עצמי, על עצמי בתוך הכלל, על מקומי והיכן אני פגיע, על הצורך של הקבוצה ואיך אני מממש אותו כפרט. זו למידה באשר לדרך נכונה ואיכותית לנהל תקשורת עם הסביבה ולפתור קונפליקטים. למידה משמעותית נוספת היא של השפה ככלי רב עוצמה לקידום מטרותיו ועמדותיו של הפרט בתוך הקבוצה ושל הקבוצה בתוך הכלל. ולבסוף, הלמידה המשמעותית מתבצעת מתוך ההקשבה לזולת והלמידה בצוותא. זו הפנמת העובדה שהלמידה המשמעותית ביותר שלנו מתבצעת עם עמיתינו, כשאנו לומדים ומלמדים בעת ובעונה אחת, תורמים ונתרמים במקביל.
וכשיש למידה משמעותית – גם ההישגים מושפעים מכך."

האם בעקבות המרחבים בית הספר סובל פחות מבעיות התנהגות, אלימות וחוסר סבלנות בין תלמידים לתלמידים ובין תלמידים למורים ?

"אנחנו בהחלט רואים שינוי לטובה באקלים הבית ספרי, במערכות היחסים בין תלמידים לתלמידים ובינם לבין המורים. רמת האלימות בבית הספר היא אפסית, היכולת לנהל ולפתור סכסוכים באופן עצמאי היא גבוהה והאווירה כולה נעימה ומאפשרת."

מהן התכניות לעתיד? והאם ישנם פרויקטים נוספים בקנה ?

"מהלך ההטמעה של "בית הספר המשוחח" הוא רב שנתי. בכל שנה אנחנו לוקחים את המושג עוד כמה צעדים קדימה, מעמיקים ומרחיבים את המשמעות שלו בבית הספר והופכים את השיח לשגרה ביותר תחומים. תהליך זה ימשיך בשנים הקרובות. זהו אינו פרויקט – זהו תהליך שינוי הדרגתי של דרך הסתכלות, דרך תקשורת ושפה ארגונית."

סרטון למידה משמעותית בבית ספר נעמי שמר :
לחצו כאן




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

220-902   70-533   OG0-091   300-135   SY0-401   300-115   70-980   1Z0-803   220-902  , C_TFIN52_66   100-105  , ADM-201   EX300   70-461  , CAS-002   2V0-620  , 100-101   1Z0-051   70-462  , 70-246   500-260   350-018   70-243  , LX0-103   9L0-066   c2010-652  , 70-461   70-462   000-080   350-001  , 74-678  , 300-209  , 300-206  , 70-411  , 070-461   642-999   210-260   300-209   70-412  , 200-120  , 1Z0-051   70-417   640-916   100-105  , 9L0-012   220-801   MB6-703   642-732   100-105  , 70-534   70-177   350-030   220-801   70-346   PEGACPBA71V1   74-678   400-051  , 70-533   70-411   70-483   101   HP0-S42   000-089   MB6-703  , 1Z0-803   400-201   642-732   1z0-434  , 1z0-434   AWS-SYSOPS   070-461   MB5-705   MB2-704   350-060   70-532   SY0-401  , 000-106   352-001  , CISSP  ,