על מה תרצו לקרוא היום?

מחאת הסרדינים – מה ניתן לעשות בכיתות?

מערכת החינוך הישראלית כמרקחה. כלי התקשורת, אתם המורים, הורי התלמידים וכל אנשי המקצוע דנים ללא הפסק בסוגיית צפיפות הכיתות בישראל.

דו"ח ה-OECD  שפורסם הציב את ישראל במקום ה-25 מתוך 27 מדינות בקטגורית צפיפות התלמידים בכיתות. "דה-מארקר "פרסם כי יותר מ-37% מתלמידי ישראל לומדים בכיתות שבהן יש 32 תלמידים ומעלה. 18% לומדים בכיתות של 35 תלמידים ומעלה ו-3.5% לומדים בכיתות של 40 ומעלה. תמונת המצב מראה כי כל תלמיד חמישי בארץ לומד בכיתה עם יותר מ-35 תלמידים.

"מחאת הסרדינים" היא המאבק המתמשך כנגד הצפיפות בכיתות הלימוד. בשנת 2008 המליצה ועדת שמחון להציב תו תקן של לא יותר מ-32 תלמידים בכיתה, אולם ההמלצות לא יושמו בפועל. פורום וועדי ההורים מנהל את המאבק המתוקשר וכלי התקשורת מלאים בעיקר בזווית התלמידים והוריהם בכל הנוגע לחוויית הלימוד בכיתה צפופה.

שותפים מלאים למצוקה הינם אתם, המורים, אשר מנסים בתנאים לא פשוטים ללמד קרוב ל-40 תלמידים בכיתה במקביל לשימת דגש על מצבו האישי וקצב ההתקדמות של כל תלמיד.

מצוקתכם מתבטאת במישורים רבים: היכולת להגיע לכל תלמיד ותלמיד נפגמת לחלוטין, דבר הגורם להנצחת פערים, במיוחד בכיתות הנמוכות בהן לומדים קריאה וכתיבה שהם הבסיס להמשך החיים. בכיתות אלו רוכשים את מיומנויות הבסיס ולכם אין את היכולת להקדיש מזמנכם לתלמידים מתקשים.

קושי נוסף מתבטא ביכולת שלכם לשלוט בכיתה גדולה ולשמור על ריכוז התלמידים בה לאורך זמן. אתם נאלצים לתפקד כ"שוטרים" ולבזבז זמן לימוד יקר על הפרעות משמעת שונות. מורים רבים מעידים כי 15 הדקות הראשונות של כל שיעור משמשות להקראת שמות, הבאת כיסאות ושולחנות ומיקוד ריכוז התלמידים בחומר. מתוך 45 דקות יקרות המיועדות ללימוד נותרות אולי 25 דקות של נטו לימוד.

בנוסף, בכיתות הגדולות הצפיפות חוגגת ואין הרבה מרווח פיזי בין התלמידים, מה שגורר עימותים שונים עבור מרחב אישי. מרפקים, דחיפות ודריכות על ילקוטים הם עניינים שבשגרה. כנ"ל לגבי התגובות האלימות המגיעות מיד אחרי.

החמור מכל – אינכם מצליחים לתת מענה הולם לצרכי התלמידים. אין לכם את היכולת למצוא את הזמן להתמקד בכל תלמיד, בסיפורו האישי, כישוריו ומצוקותיו. ישנו פער אדיר בין רצונכם לשים דגש על נפש התלמיד, להצליח לזהות מצוקה גם ללא מילים ולתת תמיכה היכן שצריך ובין המצב בפועל. פער זה יוצר תסכול עמוק, תחושת פספוס, עייפות ושחיקה מצטברת.

מה ניתן לעשות?

עד שיבנו כיתות נוספות או תתקיים חשיבה מחודשת לגבי השאלה מהי למידה וכיצד ראוי שתתרחש – כמה טיפים להתמודדות עבורכם, המורים:

מקדו את תשומת לב התלמידים – בקשו את תשומת ליבם עוד לפני התחלת הלימוד, התחילו ללמד בקול שקט מהרגיל רק כשכולם יושבים בשקט.

הוראות ברורות – שתפו את התלמידים מה עומד להתרחש בשיעור ומה יהיו המטלות שיהיה עליהם לבצע. יש להבהיר לתלמידים מה נדרש מהם על דרך החיוב ולא על דרך השלילה. "אני רוצה ש…" ולא "אני לא רוצה שתעשה…". הסתובבו ביניהם, בדקו שכולם הגיעו מוכנים ועזרו לנזקקים.

השתמשו בסימנים מיוחדים – במקום לצעוק ולבקש שקט, למדו את התלמידים סימן מסוים לבקשת שקט. זה יכול להיות שילוב ידיים בעמידה ללא קול, מחיאת כף וכו'.

משמעת תקיפה ושפה חיובית – יש לדאוג כי תלמיד מפריע לא יקבל עודף תשומת לב. מומלץ לקרוא בשמו בשקט תוך כדי משפט או לגעת בכתפו תוך כדי הסתובבות בכיתה בכדי למקדו חזרה במטלה. מומלץ להעביר לתלמידים את הכללים והחוקים כציפיות, מה שירתום אותם לנסות ולעמוד בהן. יש להציב גבולות ברורים, ומאידך, לתת חיזוקים חיוביים כשצריך. מחמאה וחיוך יובילו לעוד שיפור.

מה המערכת יכולה לעשות?

בראש ובראשונה יש להשקיע כספים בשיפור התשתיות הפיזיות, להקצות תקציבים להרחבתן ולבנות כיתות נוספות.

לקיים חשיבה מחודשת על השאלה מהי למידה ואיך היא מתרחשת ואולי לשנות את השיטה: למידה יכולה להתקיים בדרכים שונות, ולא רק במסגרת כיתתית קבועה (שבירת קבוצת ההשתייכות לפי תאריך לידה).

ליצור מערכת שעות גמישה יותר, עם מקום לבחירה אישית של כל תלמיד (מתוך סל של לימודי ליבה).

מעבר מהוראה פרונטלית ללמידת עמיתים (עבודה בקבוצות) במשך חלק גדול משעות היום.

שיתוף תלמידים חזקים בסיוע לחזקים פחות.

שילוב הקהילה הסובבת את ביה”ס במערך הסיוע ללמידה (גמלאים, סטודנטים וכו').

פחות דגש על שינון מידע שגוגל יודע לספק בשנייה, ויותר דגש על כישורי חיים.
עד שיגיע השינוי, חשוב שנזכור כולנו כי הצלחת החינוך בישראל תלוי בשני גורמים עיקריים: מורים מקצועיים ומשקיעים ומאידך, תלמידים בעלי נכונות להשקיע. זה הבסיס האמיתי וכל השאר הן תוספות.




2 thoughts on “מחאת הסרדינים – מה ניתן לעשות בכיתות?

  1. רויטל יוסף

    רציתי לדעת האם יש תגמול כספי עבור עובד הוראה שעובד ביותר מ 8 כיתות בשבוע.לפני אופק חדש היה גמול פיצול כיתה מדוע כעת אין?  

    Reply
  2. admin

     היי רויטל,

     אין גמול פיצול באופק חדש. אם היה
    גמול פיצול טרם אופק חדש, הוא נכלל בהמרת השכר ומגולם בשכר המשולב באופק חדש.

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.