על מה תרצו לקרוא היום?

אסקייפ דרך סקייפ – פרויקט ההעשרה שאתם לא רוצים לפספס

טור אורח מאת תומר ברץ

מורים יקרים, קחו דקה מזמנכם ובפנייה אישית אל כל אחד מכם אשאל – איזו חוויית הצלחה מיוחדת אתם זוכרים מחייכם? מהו הצבע הייחודי של כל אחד מכם? איזה ניסיון מיוחד צברתם בחייכם מעבר לתעודת ההוראה שנמצאת בידכם ומכשירה אתכם פורמלית לפתור תרגילים במספרים מרוכבים, להציג דילמות חברתיות בכיתה, לספר על המצאת הפניצילין או להכתיב שיר של ביאליק?

במילים אחרות חברים וחברות, מה מניע אתכם?

האם מדובר בחוויה מרתקת שהייתם שותפים בה במהלך חייכם? האם זה ידע רב שצברתם באקדמיה ובמהלך חייכם שהפך אתכם מומחי תוכן בתחום מסוים אף יותר מכל פרופסור אחר באוניברסיטה? האם זכיתם באיזו תחרות בפרס כלשהו? האם השתתפתם באירוע מסקרן ומעניין כלשהו שעדיין מעלה לכם חיוך בכל פעם שאתם נזכרים בו, וכשאתם מספרים עליו אתם מרתקים את מי שיושב מולכם? האם הייתם שותפים לדרך או לרעיון מסוים שאתם חשים גאווה עליו גם היום?

האם בתוך כל אחד או אחת מכם/ן יש ילד או ילדה שמרגישים ברגעים מסוימים קצת אבודים מול המערכת? שרצו לתת יותר מהסיפור האישי והבינו שלעתים במערכת שעובדת עפ"י גרפים וציונים (שלא נטעה, הם הרי חלק אימננטי ומוצדק בה) צריך לצנזר את עצמי קצת? האם לעתים צובטת בלבכם מעין תחושת החמצה אל מול העומס הרב במערכת? אני מניח שחלקכם מהנהן עכשיו.

האם, לצד המדידה וההערכה, הייתם רוצים לתת קצת יותר מקום לחוויה האישית של התלמיד? לקול הייחודי של כל מורה? ליצור קצת תחושת רלוונטיות בחלק מהמקצועות שלעתים לתלמידים לא ברור מדוע לומדים אותם? האם הייתם רוצים להראות לתלמידים שלפעמים חלומות מתגשמים? שיש מקום לעוצמות שלהם ושהן זוכות להתייחסות ממיטב המוחות בארץ ואולי בעולם ובראשם המורים? האם גם אתם רוצים להוכיח לתלמידים שניתן וצריך להשתמש בידע שהם לומדים כיום כדי לתקן את עולמם בעתיד?

זה אפשרי, זה פשוט, זה ממש כאן: מורים מארחים מורים

הרעיון פשוט: במהלך שיעור רגיל, מקדישים חלק מהשיעור הפרונטלי, כ-15 דקות לפני סופו, למען פתיחת צוהר לעולם הגדול: מארחים בכיתה מישהו מעניין, מישהו שמביא סיפור אחר. נותנים לתלמידים משהו לספר עליו בבית. האמצעי הוא מאוד פשוט: תוכנת צ'ט הוידאו החינמית, Skype.

 

אם לא ברור, אדגים: שיעור ערבית בכיתה ח'4, 16.10.2012, יום השנה ה-26 לנפילתו בשבי של רון ארד. דיברנו על פדיון שבויים, משם על גלעד שליט, משם על חמאס ועל חשיבות ההיכרות עם התנועה על מורכבותה למרות העובדה שמדובר בתנועה שמאיימת על ישראל. מכאן המשכנו לספר "להכיר את חמאס" של שלומי אלדר, הפרשן לענייני פלסטינים של ערוץ 10, אבל לא נשארנו רק ברמה הזו: אחרי כמה דקות, שלומי בכבודו ובעצמו עלה מולנו ב-Skype!

בסוף השיעור, תלמיד שחווה קשיים רבים בלימוד ערבית, השאיל ממני את הספר ותוך יומיים סיים 130 עמודים.

 דוגמה נוספת: שיעור חינוך על יזמות בתחום המחשבים והטכנולוגיה עם דותן טמיר, מייסד מחנה הקיץ הבינ"ל E-camp לנוער יהודי מכל העולם (600 בני נוער כל מחזור). דותן חלק איתי את ספסל הלימודים במשך 6 שנים, מ-ז' עד יב'. זו הייתה חוויה מרגשת מבחינתי לארח אותו בכיתה.

 בסוף השיעור רוב הכיתה ויתרה על ההפסקה, ותלמיד אחד מבריק שחולם להקים סטארט-אפ הפך להיות חבר של דותן בפייסבוק.

 הלאה: שיעור העשרה בהבעה על אהבה לשפות – חבר טוב, רן בולדור, תותח שפות שחי כיום בבייג'ינג ועובד עבור רדיו סין הבינ"ל סיפר לתלמידים על אהבתו לשפות ולימד אותם קצת סינית, גם כאן הייתי צריך לשלוח אותם הביתה, הם הסכימו לוותר על ההפסקה.

כדי לשלב את הרעיון שלי במציאות החינוכית בישראל, יישמתי אותו בשתי דרכים:
ראשית, והכי רלוונטית לכם,  פתחתי קבוצת פייסבוק בה מוצגים השיעורים. אם אתם עדיין לא שם, זה הזמן:

http://www.facebook.com/#!/groups/491316650886502/?fref=ts

 במקביל, הגשתי הצעת מיזם לוועידה ליזמות בחינוך בה התחרו מיזמים מדהימים מכל הארץ. במיזם הצגתי רעיון להקמת אתר שישמש את כל המורים שישתמשו במתודה הזו, ישכללו אותה ויתאמו "אירוח הדדי" בכיתות שלהם, בנוסף לחלוקת קטגוריות על אנשי המקצוע שיצטרפו לפרויקט:לאמנים, אנשי מדע וטכנולוגיה, ספורטאים, אנשי תקשורת, אנשי עשייה ציבורית ועוד. לשמחתי הרבה, הרעיון זכה במקום ה-3 המכובד בקטגוריית "המיזמים החדשים" (3 מתוך כ-180 פרוייקטים).

לאן אני חותר?

במהלך כל התקופה הזו, פגשתי חברים נוספים בפרויקט, מורים מדהימים מכל הארץ שעושים דברים מדהימים עבור התלמידים שלהם. כמו כן זכיתי להכיר מורים רבים כאלו עם סיפורים מרתקים שאת כל אחד מהם הייתי רוצה לארח בכיתה שלי.

כעת – אשמח להכיר גם אתכם, ושגם מורים אחרים יכירו אתכם, ובפוסט הבא שלי אספר לכם בדיוק כיצד לעשות זאת.

רוצים לדעת עוד כבר עכשיו?

צרו קשר: Tomerba312@gmail.com

Skype: tomer.baratz1




One thought on “אסקייפ דרך סקייפ – פרויקט ההעשרה שאתם לא רוצים לפספס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

220-902   70-533   OG0-091   300-135   SY0-401   300-115   70-980   1Z0-803   220-902  , C_TFIN52_66   100-105  , ADM-201   EX300   70-461  , CAS-002   2V0-620  , 100-101   1Z0-051   70-462  , 70-246   500-260   350-018   70-243  , LX0-103   9L0-066   c2010-652  , 70-461   70-462   000-080   350-001  , 74-678  , 300-209  , 300-206  , 70-411  , 070-461   642-999   210-260   300-209   70-412  , 200-120  , 1Z0-051   70-417   640-916   100-105  , 9L0-012   220-801   MB6-703   642-732   100-105  , 70-534   70-177   350-030   220-801   70-346   PEGACPBA71V1   74-678   400-051  , 70-533   70-411   70-483   101   HP0-S42   000-089   MB6-703  , 1Z0-803   400-201   642-732   1z0-434  , 1z0-434   AWS-SYSOPS   070-461   MB5-705   MB2-704   350-060   70-532   SY0-401  , 000-106   352-001  , CISSP  ,