על מה תרצו לקרוא היום?

השתלמות משתלמת באופק חדש

מאחורי תוכנית ההשתלמויות עומד הרעיון הראוי של העשרה וקידום למורים, ואולם יישום התכנים בפועל לוקה בקשיים – כאשר מורים נשלחים להשתלמויות רבות מדי ולא מקבלים מענה לשאלות

"פיתוחם המקצועי של המורים הוא מרכיב מרכזי ברפורמת אופק חדש. זוהי קודם כל רפורמה של תכנים וחשוב לנו שהמורים אכן יקבלו את המגיע להם במסגרת ההשתלמויות וגם יתוגמלו בהתאם", מסבירה חנה להב, יושבת ראש אגף הכשרה והשתלמות בהסתדרות המורים. לדבריה, בעת גיבוש הרפורמה ניתן לנושא זה משקל נכבד, מתוך הנחה שפיתוח מתמיד של ידע ומיומנות יבצר את מעמדו של עובד ההוראה.

להב מסבירה כי הרעיון הבסיסי היה לתפור לכל מורה השתלמות לפי מידה, כלומר כזאת שתהלום את כישוריו, נושאי התמחותו ותחומי העניין שלו. בצמוד לכך נקבע בהסכם סולם דרגות מקצועי המאפשר למורה לטפס מדרגה לדרגה ולזכות בגמול כספי בהתאם. ההתקדמות בדרגות כפופה לוותק ולמכסת שעות ההשתלמויות שצובר המורה. ההערכה היתה כי השתלמויות מעניינות ואטרקטיביות, המציעות קידום מקצועי וגם מזכות בתגמול, יעוררו אצל המורה מוטיבציה ברורה והוא ישאף לקחת בהן חלק. ואולם בדיקות חוזרות בשטח ופניות של מורים רבים מעלות כי היישום של הרעיון נתקל בקשיים.

ממה נובעים הקשיים הללו?

"לפעמים נדמה כי כל אחד במערכת סבור שאם הוא ישים את ידו על המורה וידאג שיילך להשתלמות זו או אחרת הוא יתרום לשיפור המצב", אומרת להב. "אני נתקלת בתלונות של מורים שמספרים שמפמ"רים, מפקחים, מנהלי מחוזות ובעלי תפקידים, וכן מנהלי בתי ספר וראשי רשויות מקומיות, דורשים מהם להשתתף  בהשתלמות כזו או אחרת שנראית להם חיונית. התוצאה היא שכל אחד מושך לכיוון שלו, והכל נעשה על גבו של המורה. הוא נבוך ומתוסכל: מצד אחד הוא רוצה לקיים את הדרישות, אבל אחרי זמן מה הוא נשחק, מכיוון שהוא לא עומד בעומס ומפתח התנגדות פנימית. קושי אחר הוא נושא הביורוקרטיה. זו צריכה לשרת את המורה, אך בפועל זה לא כך, כי אין די כוח אדם מיומן כדי לתת למורים מענה. הרפורמה צעירה ובכל שנה מצטרפים מורים חדשים שעדיין לא מכירים אותה על בוריה, וכשהם פונים לקבל הכוונה, הם מגלים שקשה מאוד לקבל תשובה או הסבר. אם מוסיפים לכך את הלחצים שמופעלים עליהם, לא קשה להבין את התסכול".

האם הרעיון הבסיסי של הפיתוח המקצועי לא נשען על יסוד הבחירה של המורה?

"בהחלט כן, וכאמור, בשטח זה לא תמיד מצליח. הבחירה של המורה היא דבר חשוב ביותר. מדובר בבעל מקצוע שראוי שיבחר את מה שחשוב ומעניין אותו, ולא שיכפו עליו. הרי ברור שמי שלא רוצה ללמוד – לא ילמד. העניין הנוסף שלא הובא בחשבון הוא שמלכתחילה, פיתוח המקצועי פירושו תוכנית לטווח רחוק, ולפיכך יש לאפשר למורים לעשות את ההשתלמויות בקצב שלהם. השיטה של 'זבנג וגמרנו' לא מתאימה כאן. זה לא טוב שמורה שבחר לעצמו השתלמות מגלה בתוך זמן קצר שמנהל בית הספר לוחץ עליו לקחת עוד אחת, וגם המפקח לוחץ – כי הרי גם עליהם לוחצים. זאת מדיניות שראשיתה בקצה הפירמידה והיא מונחתת על דרגי הביניים ודרגי השטח, שמתקשים לעמוד בלחצים.

"לפעמים נראה שיש גורמים במערכת שלא ממש רואים את המורה ולא מבינים עם מה הוא מתמודד. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא שמנהלות ומפקחות שולחות את המורים המתמחים להשתלמות, בנוסף לסדנה שבה הם מחויבים להשתתף. כל המעורבים בעניין יודעים שזה לא ראוי – גם בגלל העומס של המתמחים וגם כי הם לא מקבלים גמול בעקבות ההשתלמות הנוספת. גם מורים בכירים (דרגות 9-7), שעל פי הנחיות משרד החינוך יוצאים להשתלם במכללות בהיקף של 75 שעות, מגלים שיש מנהלים שמתעקשים שיילכו להשתלמות נוספת. יתרה מזאת, לפעמים גם מובהר להם שאם לא ישתתפו בהשתלמות המסוימת הם לא יוכלו לחזור לתפקיד שמילאו קודם. זהו לחץ לא הוגן".

במיוחד אם מביאים בחשבון שבמסגרת אופק חדש, המורים עובדים קשה יותר.

"המורים אכן נמצאים בבית הספר שעות רבות יותר ונדרשים ליותר עבודת ניירת ודיווח – ולכן חשוב שאת הזמן שנותר להם, ישקיעו בהשתלמות שתורמת להם מבחינה מקצועית או מעשירה אותם כבני אדם ומחנכים. כמובן שבמקביל צריך להיות ערניים ולשמור על רשימת השתלמויות אטרקטיביות, שהמורים ירצו להשתתף בהן. הרעיון מאחורי ההשתלמות הוא שהמורה ישתלם לאורך השנים, יתפתח, ילמד מה חשוב עבורו ויהיה שותף פעיל במערכת. בהקשר זה צריך להזכיר גם את שנת השבתון, שלא כל המורים מבינים שהיא מתנה של ממש. אין מקבילות רבות לכך שעובד יכול לצאת לשנת חופשה וזכויותיו נשמרות. הרעיון הוא להאריך את 'חיי המדף' של המורה באמצעות כך שמאפשרים לו להתרענן לאחר שנים של עבודה במקצוע תובעני, ובה בעת גם ללמוד על פי בחירתו ולהתקדם".

הראיון פורסם במקור בעיתון "שיעור חופשי"



"אופק חדש" נכנס בשנה האחרונה בסערה לחיינו. התהליך חולל שינוי בקרב בתי הספר בישראל, שינוי שיצר תחושות לכאן ולכאן: היו מורים שהתלוננו על הרפורמה; היו מורים שהתלהבו מהרפורמה. מורים רצו להיות הראשונים לעשות את השינוי, מורים רצו להיות האחרונים ויש כאלו שלא רצו כלל


2 thoughts on “השתלמות משתלמת באופק חדש

  1. דינה

    אני מרגישה שמתווה ההשתלמויות באופק מצמצם מאוד את חופש הבחירה שלי, ובהחלט ממורמרת על כך. אני מורה וותיקה, יש לי הרבה ידע וניסיון, אוטו דידקטית ובעלת מכוונות עצמית ללמידה. אני לומדת הרבה, ולאו דווקא באופן פורמלי. כשאני יוצאת להשתלמות, ומשקיעה זמן, אני מצפה ללמידה אינטנסיבית ומרוכזת שתתן לי חומר אותו אוכל לעבד וליישם במשך כמה שנים. בפועל, כשחיפשתי השתלמות מתאימה, מצאתי מבחר מצומצם של השתלמויות המוכרות לאופק, ורובו ממש לא רלוונטי לעבודתי. גם קורס רלוונטי היה נראה לי שטחי ביחס למקום בו אני נמצאת כעת. קורסים מעניינים שמצאתי במכללה סמוכה, ונראו לי מעניינים, ורלוונטיים – אינם מוכרים לאופק. בהשתלמות שהשתתפתי בפועל, התכנים עצמם לא חידשו כמעט כלום, הרגשתי שיכולתי בעצמי לבנות קורס כזה, אולי קצת יותר מוצלח. במשך ההשתלמות הייתי עסוקה רק  בהשוואה: האם אני הייתי מלמדת את החומר באופן כזה או באופן אחר. האין זה אבסורד? מדברים הרבה על למידה משמעותית לתלמידים, ומה עם למידה משמעותית למורים? אולי יש עוד דרכים, (חוץ מלשבת ולהקשיב) להציג את מה שאני לומדת כל הזמן, מהתאוריה ומהשדה (הערכה חלופית גם למורים…)? אולי אפשר להכיר ביכולת של המוכשרים מבין המורים להכתיב לעצמם את דרך הלמידה המועדפת עליהם? (האם מורים שעדיין לא הגיעו לדרגות 7-9 אינם יכולים לחקור?) אולי יש מקום להעצים מורים ולא לזלזל באינטליגנציה שלהם? אולי אפשר להציג את מה שאנחנו לומדים בדרכים אחרות: במצגת, בכתיבת מאמר? (נאמר לי כי כתיבת ספר שקולה לקורס בן 60 ש"ש. זה נשמע מגוחך ומזלזל. מעניין אותי אם מי שקבע זאת כתב פעם ספר בעצמו. להערכתי, מתוך ניסיון בכתיבה, כתיבת מאמר מקצועי טוב יכולה להשתוות לקורס בן 30-60 שעות, וכדי לכתוב מאמר כזה יש לקרוא ביבליוגרפיה בהיקף הנלמד בקורס כזה, אם לא יותר. כתיבת ספר דורשת הרבה הרבה מעבר לכך, ללא כל פרופורציה.)  אשמח אם מערכת החינוך תתן אמון במורים שלה, ותאפשר למורה לבחור את הקורסים שהוא מרגיש שהם משמעותיים עבורו, ולא תגביל אותם ללמוד קורסים ה"מוכרים לאופק"

    Reply
  2. admin

    היי דינה,

     תפני בבקשה לחנה להב, יו"ר אגף הכשרה
    והשתלמות בהסתדרות המורים, בטלפון – 03-6922983/949.

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

220-902   70-533   OG0-091   300-135   SY0-401   300-115   70-980   1Z0-803   220-902  , C_TFIN52_66   100-105  , ADM-201   EX300   70-461  , CAS-002   2V0-620  , 100-101   1Z0-051   70-462  , 70-246   500-260   350-018   70-243  , LX0-103   9L0-066   c2010-652  , 70-461   70-462   000-080   350-001  , 74-678  , 300-209  , 300-206  , 70-411  , 070-461   642-999   210-260   300-209   70-412  , 200-120  , 1Z0-051   70-417   640-916   100-105  , 9L0-012   220-801   MB6-703   642-732   100-105  , 70-534   70-177   350-030   220-801   70-346   PEGACPBA71V1   74-678   400-051  , 70-533   70-411   70-483   101   HP0-S42   000-089   MB6-703  , 1Z0-803   400-201   642-732   1z0-434  , 1z0-434   AWS-SYSOPS   070-461   MB5-705   MB2-704   350-060   70-532   SY0-401  , 000-106   352-001  , CISSP  ,