על מה תרצו לקרוא היום?

ראיון עם יוסי וסרמן, מזכ"ל הסתדרת המורים

לפני שנעבור לעתיד, בוא נתחיל מהעבר: אילו הישגים אופק חדש רשמה בזמן האחרון?

אני שמח להגיד כי ישנה ועדת היגוי שכל הזמן משפרת, משנה ומתקנת את כל אשר עולה במוסדות בשטח. לדוגמא, מספטמבר הצלחנו לצמצם את מספר השעות הפרונטליות של מורות אמהות עובדות, מ-26 ל-25, כאשר השעה האקסטרא הזו נוספה לשעות השהייה.

מהן התוכניות שלך לתוכנית אופק חדש בעתיד הקרוב?

בעוד שנה מהיום אנחנו כבר נהיה בעיצומו של הליך לקראת הסכם עבודה חדש,  גם לגבי הנושאים המעוגנים באופק וגם לגבי נושאים אחרים של הפעילות היום יומית של הסתדרות המורים ומערכת החינוך בישראל.

אני דורש, לפני הכל, התאמה למקובל במדינות ה-OCED מבחינת השכר, מספרי הילדים בכיתות והתנאים הפיזיים. מבחינת דרישות השכר, התוספת חייבת להיות משמעותית ויותר מ-36 שעות נוספות. מיותר לציין שאני מתייחס בדרישות האלו גם אל בתי הספר וגם אל גני הילדים.

לאחרונה התעוררה מחלוקת בנושא חתימה על שעון נוכחות במגזר המורים, האם היא מוצדקת בעיניך?

חשוב מאוד להבין שאחד האפיונים של עבודת ההוראה, בשונה ממקצועות אחרים, הוא שיש למורים עבודה רבה בבית, ובאופן ריאלי הם לא יגמרו את כל כמות העבודה שלהם בבית ספר.

רופא סיים את עבודתו והולך הביתה, אך המורה לוקח את העבודה לשם: יש לו מבחנים לבדוק ולהכין, מחברות לבדוק , וצורך לענות למיילים וטלפונים. לעיתים יש גם צורך לענות לתלמידים גם מעבר בתור "הגדלת ראש".

כשאנחנו מבינים את כל זה, אפשר לראות שאין באמת קשר פרופורציונלי לחתימה על שעון. אקט החתימה לא בא לבטא שאין עבודה בבית, וגם לא מתיימר להגיד זאת.

אז מדוע הסכמנו לכך למרות זאת? כשחתמנו על אופק חדש משרד האוצר דרש חתימת שעון לכל עובדי המדינה, ואכן כולם עושים את זה עכשיו. אנחנו קיבלנו תמורה של 36 שעות בגין הסכמתנו לחתימה. הבאנו לכל המוסדות את ההחלטה וזה אושר ברוב גדול. התמורה היא בכל מה שנלווה לפעילות מעבר, וכעת סוף סוף ניתן לקבל גמול.

כידוע, לאחרונה משרד האוצר החליט שהגמולים האלו לא רלוונטיים לגננות, ואנחנו הגשנו לבית הדין האזורי לעבודה עתירה בנושא וממתינים לדיון שיתקיים ב-10 ליוני.

סוגיה בוערת נוספת היא עניין החזרי הנסיעות ש"נלקחו" מחלק מהמורים, כיצד אתה מתייחס לעניין?

בחומרה רבה. נוצר מצב שבו לקחו למורים את החזר הנסיעות באמצע השנה, כאשר כבר אין להם שום אפשרות להחליף מקומות עבודה. למרות זאת, הסוף טוב: אני שמח להגיד שאחרי שהכרזנו על סכסוך עבודה ולאחר שנערך בעניין דיון, הוסכם כי משרד החינוך יחזיר לעובדי ההוראה שמשכרם קוזז סכום העולה על 150 ₪ לחודש, את מלוא הסכום שקוזז בתקופה שבין 1.9.11 – 31.8.12, דהיינו המצב חזר לקדמותו.

אם נחזור לנושא אופק חדש, ישנם קולות בקהילת המורים שמתקשים עם העומס החדש שנוצר, איך אתה מתכוון להפחית אותו?

אנחנו דנים בנושא העומס לא מהיום. צריך להבין שהעומסים לא בהכרח תוצר ישיר של תוכנית אופק חדש, אלא גם מורכבים ממטלות הקשורות לניסיון לשפר את ההישגים הבין לאומיים, והן בהפעלת פרויקט התקשוב.

מאחר שברור לנו שצריך להפחית את העומס עד כמה שאפשר, הקמנו לאחרונה ועדה נוספת שמורכבת משלושה נציגי משרד החינוך ושלושה נציגי הסתדרות המורים. מטרתה היחידה של ועדה זו היא לצמצם ולפקח על העומסים, כדי שהמשרד הראשי בירושלים יוכל לדעת בדיוק מה קורה בשטח ויאשר כל מטלה שמטילים על בתי הספר. כל זה יצמצם באופן משמעותי את העומסים ויקל את הלחץ.

לפני שנסיים, יש נושא אקוטי שלא ניתן להתעלם ממנו בימים אלו, כיצד אתה מקדם חינוך נגד אלימות בבתי הספר?

כמו שאמרת, אי אפשר לא להתייחס לתחום שהוא אויב של כולנו: לא רק של מערכת החינוך אלא של החבר הישראלית כולה. כידוע בית הספר הוא בבואה של המציאות, והמציאות שלנו היא אלימה פיזית ומילולית. כולנו חייבים להקפיד על נהלים מאוד קשוחים במוסדות החינוך בשיתוף עם ההורים ובבניית תוכנית מוסכמת על ידי כל מי שנמצא במערכת החינוך ובבית הספר, המורים, התלמידים וגם ההורים.

במשך השנים פעלה בהסתדרות המורים ועדה למניעת אלימות, וכעת הגיע הזמן לחדש הוראות ונהלים עם דגש חמור יותר. אני בעד התנהלות קשוחה בכל מה שקשור לשמירת נהלים אלו והתנהגות תלמידים, אבל  אין לטעות: בית הספר אינו עומד בפני עצמו, יש צורך באמנה חברתית מוסכמת להתמודדות עם הבעיה החריפה הזאת שהיא נגע סרטני בגוף החברה.

זהו לא רק אחריותה של המשטרה או של מערכת החינוך, המאבק חייב להיות משולב ומתוכנן מראש.




10 thoughts on “ראיון עם יוסי וסרמן, מזכ"ל הסתדרת המורים

  1. דינה בן ארי

    ברצוני לחדד מספר דברים:א.  קיבלנו 36 שעות – כלומר הוספנו הרבה שעות עבודה ועל כך קיבלנו תוספת.  הגיוני מאד ולא איזה צ'ופר.ב.  עובדים הרבה בבית ואין על זה תגמול.ג.  נושא התקשוב הלאומי שהזכרת – הדבר גוזל שעות עבודה רבות בבית.  הכנת שיעור מתוקשב טוב דורשת הכנה רבה.  כמו כן המורה צריך להכין יותר כי עליו להיות מוכן למצב שרשת המחשבים נפלה וכו…ד.  מדריכים ומדריכות של המערכת – אין תמורה לעבודה.  לא כדאי היום להיות מדריך וחבל.ה.  מחשב לכל מורה- אין כאן הטבה למורה שצריך לחתום על חוזה מוזר.  בסך הכל המורה קיבל כלי כדי שיעבוד יותר שעות.  אם הוא יוצא לשבתון וכו…עליו להחזיר את הכלי כך שאין כאן מתנה כפי שמקובל לחשוב וחבל שלא הזכרת בדבריך.אני לא רואה בדבריך שום דבר חדש למורים העובדים כל כך קשה.  לא נראה לי שהמצוקות אכן מובנות.  חתמנו על אופק חדש וקיבלנו תקשוב לאומי עם הרבה שעות עבודה ללא שכר בצידן.  אין אפשרות להפחתת עומסים כי הכל אכן נדרש.  אז אולי יעלו משכורות.  הציפיות מתפוקות ב-36 שעות עבודה הן לא הגיוניות לחלוטין.  ואכן מורה עובד כוד שעות רבות בבית ולא מתוגמל על כך.  ההסכם היה כזה שהמורים היו אמורים לסיים את כל העבודה בביה"ס (עבודות, מבחנים ועוד..)  והדבר כמובן אינו אפשרי.  כך שעובדים אחר הצהרים ובשעות הערב ואין תגמול.  לאחרונה נכנס הענין של שיעורים סינכרוניים שייכנס יותר ויותר .  המורים יחוייבו בשעות נוספות בערב.  ללא תגמול כמובן.  שעות נוספות, כבר אמרנו?ודבר אחרון:  למורים אין פינות עבודה שבהם אפשר לשבת ולעבוד.  אין תנאים בחדרי מורים.                     מצפים ממך שתידרוש עבורנו את מה שמגיע לנו .  לא מעבר לכך.                         ותודה על מה שכבר עשית.  תבורך.  

    Reply
  2. מדוע לא התיחסת, כהרגלך-לגננות?

    האם הגננות לא קיימות, או שהפגיעה בהן כה אנושה, שזו פשוט בושה להזכיר את..הבושה?איך חתמת על הסכם אופק כזה רע ופוגע? כיצד הסכמת לוותר בשמנו בלי לשאול אותנו  על 156 שעות ניהול, ובמקומן לתת לנו 170 שעות עבודה שנתיות פרונטליות נוספות ללא תמורה הולמת? מדוע פגעת לנו בפנסיה? למה הסכמת למקדם מהרה כ"כ נמוך עבור גננות, העוסקות בניהול מוסד חינוכי? היכן היה ההגיון? או שמא לא קראת על מה אתה חתמת? הגיע הזמן שתתקן את הטעות או שתניח את המפתחות.

    Reply
  3. מורה מרה

    ומה עם המנהלות?
    אף אחד לא דואג להן. תנאי שכרן מבישים והן קורסות.
    אני חשה בכך כל הזמן אצל המנהלת שלי. אין גמול כספי מתאים לעבודתה, ואני מרגישה שעוד מעט נהיה שתינו מרות על המערכת,גם אני בתור מורה וגם היא בתור מנהלת.
    מר וסרמן- אנא התעוררו לפני שיהיה מאוחר מדי.
    לכולם דואגים חוץ מן המנהלות.
    עיזרו להן.

    Reply
  4. ברוריה

    התשובה של וסרמן לגבי שעון הנוכחות בלתי מספקת בעליל.

    Reply
  5. ברוריה

    ברצוני להרחיב על תגובתי הנ"ל: מה זאת האמירה "משרד האוצר דרש חתימה על שעון נוכחות מכל עובדי המדינה" והרי כולנו יודעים שאין מהות עבודתנו כעבודת פקיד ממשלתי. עבודתנו איננה מוגבלת לשעות של נוכחותנו הפיזית בבית הספר.בדיוק לשם כך קיימת הסתדרות המורים – להבהיר את מהות ההבדל בין תפקיד המורה לשאר תפקידים ולא לוותר!! הרי גם אתם יודעים שיש כאן עוולה ובכל אופן נכנעתם והפקרתם אותנו המורים. כמו כן בהסכמתכם יש מסר לציבור שאכן עבודתנו מתחילה ומסתיימת בין כותלי בית הספר. כלומר, נכשלתם בתפקיד. זאת סיבה מאד טובה שמר ווסרמן ילך הביתה.
    כמו כן, וסרמן בוחר בתוכנית התקשוב כשעיר לעזעזל ומנסה בכך לתקן את הרושם הרע של הכניעה שלו באופק חדש. בחוסר עדכניותו ובקוצר ראייתו הוא לא מבין שתוכנית התקשוב היא תוכנית חשובה ואף הכרחית למערכת החינוך. כל המערכות הגדולות במדינה מתוקשבות – איזו סיבה יש שמערכת החינוך לא תהיה שם? התקשוב מייקרת את הפרופסיונליות של המורים ומגוונת ומשביחה את ההוראה. תכלס בשטח, מורים שקבלו את המחשבים נהנים לשלב אותם בעבודת ההוראה. אם תשאלו את המורים על מה היו מעדיפים לוותר – אופק או תקשוב בטוחני שהרוב היו מעדיפים להשאר עם התקשוב ולא עם אופק. מהנסיון שלי, המורים שנבהלו מהעומס של התקשוב היו אלו שראו אותו כחלק מעסקת החבילה של אופק חדש וזה ייאש אותם.

    Reply
  6. לילי

    מה עם סכסוך העבודה המתייבש ונשכח, בדבר 36 שועת ניהול מצומקות ובלתי מספקות עבור הגננות? מדוע הסכמת לוותר בהינף קולמוס על 125 שעות? הרי אתה פרסמת בתביעתך דף עפ פירוט של 150 שעות יויותר שגננות נדרשות לתת עבור ניהול הגן.למה אין עקביות? אשמח אם תטרח להשיב לכל השאלות שעלו כאן.

    Reply
  7. אופק

    מה לגבי גננות השילוב?
    מצד אחד אומרים לנו שמשווים את תנאינו לתנאים של מורות השילוב ואנו צריכות לעבוד בהיקף של 34 שעות (למי שיש משרת אם) ומן הצד השני טוענים שמשך שעת ההוראה שלנו היא 60 דקות, כמו אצל גננות. חוצפה!!! הרי אי אפשר לרקוד של שתי חתונות.
    ומה מר וסרמן יכול להגיד על כך? אולי סוף סוף נוכל לקבל תשובה מהו אורך שעת ההוראה שלנו????
    אשמח לקבל תשובה על שאלתי.

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.