על מה תרצו לקרוא היום?

לימודים חגיגיים

חגי תשרי והחופש הגדול מתאגדים ביחד לתקופה שעלולה להקשות על התלמידים את החזרה לספסל, אך זה לא חייב להיות כך: בתי ספר רבים אימצו את החידושים הטכנולוגיים על מנת לעזור למוריהם ותלמידיהם לתכנן את מהלך שנת הלימודים

סמיכותם של חגי תשרי לחופשת הקיץ הגדולה לא הייתה מכוונת כמובן, אך מי שחוששים שחופשות החג התכופות בחודש הלימודים הראשון עלולות לפגוע ברציפות ובקצב הלמידה. בחטיבת הביניים "בן גוריון" בפתח תקווה מתמודדים עם סוגיה זו באמצעות תכנון מוקדם ועבודה עם תוכנת "משוב" שהציגה כבר ביום הלימודים הראשון את כל קבוצות הלמידה במקצועות השונים. כך יכול לדעת כל מורה איזו קבוצה הוא מלמד, באיזה מקצוע ומתי. מלכי רבינוביץ', מחנכת כיתה ט' בחטיבה, מסבירה כי אמצעי זה מאפשר למורים לתכנן את מהלך השנה כבר בתחילתה ועוזר לשמור על רצף הלימודים. "בתום כל שיעור המורה 'מדווח' לתוכנה מה היה נושא השיעור, האם מהלכו היה חלק והחומר הובן, מה היו שיעורי הבית, כמה תלמידים נכחו ואפילו אם היו בו הפרעות. כך מקבל כל צוות ההוראה של הכיתה פרטים רבים על מה שקורה, גם במקצועות האחרים, וקל יותר לקבל תמונה מלאה כדי להתמודד עם החזרה מחופשות החגים".

בנוסף לכך, כדי לסייע לתלמידים בארגון הזמן וחלוקת העבודה שלהם לאורך כל השנה, הם מקבלים את לוח המבחנים שלהם כבר עם יציאתם לחופשת הסוכות. רבינוביץ' מסבירה כי תלמידים בכיתות הנמוכות יקבלו עבודות לחופשה, שיעורי בית או עבודות שלא יכבידו, ובכל זאת יעזרו להם להשתלב בחומר הנלמד עם חזרתם מהחופש. "ככלל, אנחנו יודעים מניסיוננו שילדים שונים מגיבים בדרכים שונות לקטיעת רצף הלימודים ויש לצפות מראש לכך שיהיו ביניהם כאלה שיסתגלו במהירות לחזרה ללימודים, ויהיו אחרים שיזדקקו לעוד זמן. אם מדובר במקרה השני, לפעמים אפשר לעזור ולהעלות את הנושא בשעות ניהול הכיתה המיועדות לשיחות אישיות עם התלמידים".

נעמי ריפתין, יו"ר המזכירות הפדגוגית בהסתדרות המורים, דווקא מוצאת נקודות זכות בסמיכותם של חגי תקשרי לחופשה הגדולה. "הכניסה ההדרגתית הזאת לשגרת הלימודים חיובית בעיני – במיוחד כשמדובר בתלמידים בתקופות מעבר לשלב חדש כמו כניסה לגן, עלייה לכיתה א', מעבר לחטיבת הביניים או ממנה לחטיבה העליונה. התלמיד לומד ומפנים את המציאות החדשה, את החברים, המורה, הכיתה ואחרי כמה ימי חופשה הוא חוזר למקום שכבר לא לגמרי זר לו ומתחיל להתיידד איתו בלי שיצטרך לעשות מעבר חד".

ריפתין מציעה לשים לב לשונות הילדים בעניין קצב ההסתגלות למסגרת ומוסיפה כי יש מורים שמתקשים בכך, ולכן שבירת הרצף בחודש הראשון יכולה להועיל. היא מציעה למורים לתכנן מראש את מהלך החודש הזה, לתת לתלמידים מטלה מאתגרת לחופשה וגם לא להסס ולעשות חזרה על החומר עם השיבה לספסל הלימודים. "בשנותיי כמורה נהגתי לעשות חזרות על השיעור האחרון. התלמידים תמיד חושבים על עוד משהו וכדי לרענן את החומר אפשר לעשות את החזרה באופן אחר שיכול לעניין מחדש".

פרט לכך, ריפתין מסבירה כי מאוד מוצאת חן בעיניה העובדה שהכניסה לגן או לבית הספר מתרחשת בתקופת החגים. ההכנות לקראתם, השירים וקישוט הכיתה, בניית הסוכה וכדומה הופכים את תחילת שנת הלימודים לעניין חגיגי ומשמח.

שנה טובה!



"אופק חדש" נכנס בשנה האחרונה בסערה לחיינו. התהליך חולל שינוי בקרב בתי הספר בישראל, שינוי שיצר תחושות לכאן ולכאן: היו מורים שהתלוננו על הרפורמה; היו מורים שהתלהבו מהרפורמה. מורים רצו להיות הראשונים לעשות את השינוי, מורים רצו להיות האחרונים ויש כאלו שלא רצו כלל


2 thoughts on “לימודים חגיגיים

  1. אחת שיודעת

    לילדי הגן הרעיון הזה רע ונורא.עד שהילדים הסתגלו לגן, נפרדו כל בוקר יפה מההורים ונכנסנו ש=לשגרה, שוב הופכים את העולם ותוקעים אותם בבית לשבועיים רצופים, שיותרים אח"כ שוב את תרגולת "והתחלנו את שירנו מהתחלה" לענין הפרידה בבוקר…שלא לדבר על חוסר הכנה ראויה לתוכן סוכות ושמחת תורה, המנעות מהקמת סוכה בגן, הכרות עם 4 המינים ועוד.חבל מאוד שהיושבים באולימפוס לא יורדים לביקור אצל יושבי הארץ מידי פעם..

    Reply
  2. רויטל

    היי יעל,

    הנושא הוא נושא רלוונטי וחשוב.
    לדעתי, סמיכות של החגים לחופש הגדול הוא חיוב כיוון שזה נותן לילדים זמן הסתגלות והתאקלמות אל מול הכיתה, החברים והמורים החדשים.

    כל הכבוד על הפוסט.

    רויטל
    מורה פרטי

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.