על מה תרצו לקרוא היום?

משתלם להיות מורה

המעבר לאופק חדש הביא איתו גם שינוי בגמולי ההשתלמות. מה חושבים על זה המורים בשטח ואיך תכני ההשתלמויות באים לידי ביטוי בכיתה? יעל סעדיה, מחנכת כיתה ב': "בסופו של יום יש תחושת סיפוק והרגשה שקיבלתי כלים ורעיונות שיעזרו לי להעביר את הנושאים באופן מוחשי ומעניין"

השתלמויות למורים היו קיימות מאז ומתמיד. המורים שהשתלמו קיבלו גמולים ושכרם עלה, אלא שלדברי חנה להב, יושבת ראש אגף הכשרה והשתלמויות בהסתדרות המורים, בעולם הישן מכסת הגמולים הי
יתה מוגבלת מטבעה. המורים לא יכלו לצבור מהם עד אין סוף, וכך קרה שמורים השתלמו אךשכרם לא עלה. עם החלת אופק חדש, קידום המורים מתבצע באמצעות דרגות ולא רק גמולים.

כאשר להב משווה בין העולם הישן והשינוי שהביא איתו אופק חדש, היא מספרת בשמחה כי "בשביל גמול אחד נדרשו בעבר 112 שעות השתלמות והוסיפו לשכר 1.2%. ואילו בעקבות הרפורמה – על 180 שעות השתלמות מקבלים תוספת משמעותית של 7.5% ולדרגות 9-7 מוענקת כעת תוספת של 8.5% לשכר".

באופן כללי, כדי להתקדם בדרגה בתוכנית אופק חדש צריכים להתקיים שני תנאים: ותק והשתלמויות. לכן, מעבר להעלאות בשכר, החזון מאחורי תוכנית אופק חדש כולל גישה חדשה כלפי העשרת המורים. שאלנו שתי מורות שעברו השתלמויות בשנה האחרונה על החוויות שלהן, וכיצד הן משוות בין אלו, לשיטת ההעשרה הישנה.

"אני יכולה לציין את רמתן הגבוהה של ההשתלמויות שנערכות במסגרת אופק חדש", אומרת יעל סעדיה, מחנכת כתה ב' בבית ספר שריד ברחובות, שנה שלישית באופק חדש. "בהשוואה להשתלמויות שנערכו בעבר, היום מדובר בגישה שונה ומתחשבת שהופכת את ההשתלמות למעניינת וגם נעימה. אני חושבת שזה מצוין שהמערכת רוצה את המורים שלה משכילים יותר ובעלי ביטחון רב יותר בתחום המקצועי. במקביל, המורות היותר צעירות גם זוכות לתוספת כספית משמעותית".

סעדיה השתתפה בשתי השתלמויות בנות 30 שעות כל אחת. "הראשונה הייתה בנושא 'קיימות: תרבות הצריכה והפסולת  בראי הזמן'. ההשתלמות התקיימה כיוון שאנחנו בית ספר לחינוך סביבתי וזה התקשר באופן ישיר להוויה שלנו. ההשתלמות עוזרת להטמיע את הנושא בכתה ולהפוך את התחום החשוב הזה לנגיש ואקטואלי עבור כולנו – התלמידים, המורים וגם הקהילה שאותה אנחנו משתפים בפעילות.

"ההשתלמות השנייה הייתה של 'מפתח הלב', שאותה עברתי במרכז פיסג"ה ברחובות, בהדרכתה של סיסי לוי, והיא הייתה מדהימה בעיני. על פי תכנית המפתח כל חודש מוקדש לערך מסוים ובעקבות ההשתלמות עשינו עם התלמידים פרויקט מיוחד בחודש ניסן: הם ראיינו את הוריהם על הדרך שבה נחגג החג בבית ההורים שלהם, ואת הסיפורים הצגנו בתערוכה שאליה הזמנו גם את המשפחות".

לסעדיה לא תמיד קל ללכת להשתלמות אחרי יום עבודה בבית הספר. "אבל בסופו של יום יש תחושת סיפוק והרגשה שקיבלתי כלים ורעיונות שיעזרו לי להעביר את הנושאים באופן מוחשי ומעניין. ממה שאני שומעת המורות מבינות שזה לטובתן"

עופרה כהן, מחנכת כתה א' בבית ספר ארזים ביוקנעם, שנה רביעית באופק חדש, השתתפה השנה בהשתלמות בת 60 שעות של "רכזות זהב" אשר התפרסה על כל השנה וגם חייבה השלמות במהלך החופש הגדול. "זאת הייתה השתלמות מעולה, אחת הטובות שבהן השתתפתי", מציינת כהן. "הייתה גם השתלמות שפחות התלהבתי ממנה –  מתמטיקה – שבה לא למדנו דברים שלא ידעתי, אבל היא השתלמות חובה למחנכות כיתות א' וב'.  את השתלמות הזהב עשיתי אחרי שהמנהלת פנתה אלינו ושאלה מי מעוניינת להפוך לרכזת. מאוד מצא חן בעיני שבהשתלמות הזאת הראו לנו באופן פרקטי כיצד מעבירים את הפעילות ואף נתנו לנו דוגמאות מהשטח. זה עזר לי להעביר את החומר לילדים באופן יותר מוחשי. באופן כללי אני חושבת שמוטב לאפשר למורות לבחור את ההשתלמויות שלהן כי אז מבטיחים שהן מתעניינות בנושא וגם ילמדו אותו טוב יותר".

בשנה הבאה מתכננת כהן לעבור השתלמות בית ספרית של 30 שעות בתחום החינוך המיוחד, בנוסף להשתלמות מתחום התקשוב, אשר קרוב ללבה. כהן ככלל מרגישה כי היא יוצאת נשכרת מהחוויות האלו: "ברור לי שההשתלמויות תורמות לפיתוח המקצועי שלנו בתור מורות וגם מעלות לנו את דרגת השכר, מה שחשוב לא פחות כמובן", היא אומרת.

אם כך, נראה כי לכל מורה יש את התחום שמעניין אותה במיוחד. שיטת אופק חדש מאפשרת למורים להתמחות בתחומים אלו, להעבירם לחדר הכיתה, ובתמורה גם לקבל העלאה בשכר, כך שכולם יוצאים נשכרים.



"אופק חדש" נכנס בשנה האחרונה בסערה לחיינו. התהליך חולל שינוי בקרב בתי הספר בישראל, שינוי שיצר תחושות לכאן ולכאן: היו מורים שהתלוננו על הרפורמה; היו מורים שהתלהבו מהרפורמה. מורים רצו להיות הראשונים לעשות את השינוי, מורים רצו להיות האחרונים ויש כאלו שלא רצו כלל


14 thoughts on “משתלם להיות מורה

  1. שמואל זמירלי

    שלום רבהידעתם כמה מורים אינם שבעי נחת מאופק חדש ?מדוע לא ניתן לעלות לאתר גם תגובות אחרות או שונות ? האתר הוא של כל המורים ולא רק של  ראשיו או נבחריו.ובכלל איזו רפורמה זו ? לכל היותר מספר שינויים קטן,כך לא נקדם את  החינוך ומטרותיו הנשגבות בבתי-הבברכה,שמואל זמירליספר.  

    Reply
  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מסכימה מאד. הבלוג הזה הוא עלבון לאינטלגינציה של המורים. ה-כ-ל פשוט נ-פ-ל-א, ממש פראוודה. מדוע אין אפשרות להשמעת אי הסכמות עם התוכנית? רוב המורות שאני מכירה באופק חדש לא מרוצות – היכן נשמע קולן?

    Reply
  3. גיטי וייס

    אכן כן!אינני מבינה בפוליטיקות ומדוע הסתדרות המורים כל כך מרוצים מההסדר הזה ששוחק וסוחט את המורים. אבל אני נכנסת עכשיו לאופק ואין מורה אחת ששמעתי שנהנית מהמערכת המטורפת הזו. כמה אמהות מורידות אחוזי משרה כיוון שלא יכולות לעמוד בכך. והעיקר עובדות בלי סיפוק בתחושה של עייפות נפשית ופיזית.כך נציל את מערכת החינוך?הפתרון הוא בתוספת כוח אדם לא בתוספת שעות בלתי הגיונית למורים מול תלמידים עייפים.

    Reply
  4. אנונימי

    מי אמר שאמהות צריכות לעבוד?אמהות צריכות להישאר בבית ולגדל את ילדיהן בשלווה וברווח ממשכורת מנופחת שהבעל מביא. 

    Reply
  5. אנונימי

    "אופק חדש" עוול למורים צריך לצאת במחאה ולעורר מהומות על העוול שעשו למורים.

    Reply
  6. אלברטו זיתוני

    לאנונימי האינטרס להראות שיש מורים שמרוצים באופק חדש.מי שעבד קשה קודם ממשיך באותה שגרה ומרוצה מתוספת השכר.מי שהגיע להוראה מטעמי נוחות ..ממשיך להתבכיין גם כאן כאנונימי

    Reply
  7. מיכל כהן

    אפשר לחשוב שהמצב טרם אופק חדש היה טוב יותר ….קל לתקוף כל רפורמה  – אבל להציע הצעה אלטרנטיבית זה קשה ולא קרה עד לרגע זה.גם ארגון המורים חתם על מקבילה לאופק בשם אחר – עוז לתמורה.

    Reply
  8. אחת שיודעת..

    מי שמרוצה מאופק חדש, הוא אינו אלא סומא, הנעזר בפנס כדי לראות את סביבתו הקרובה,אך אינו רואה את האופק… קרי:רואה רק את המשכורת שעלתה עכשיו.ולא מבין שיש נספחים רבים שנדפקו והורעו במסגרת רפורמה זו, והבולט בהם הוא: הצבירה לפנסיה.אם היום נותרו לי 10 שנים כדי להגיע ל70%פנסיה, הרי שמעתה, אצבור רק אחוז אחד כל שנה, ועלי לעבוד עוד 20[[!!!] שנה.

    Reply
  9. דורה

    אחת שיודעת …את כנראה לא יודעת.
    השכר עלה = הפנסיה עלתה
    חבל שאת זה שכחת.

    Reply
  10. אחת שיודעת..

    קשקוש מקושקש! למורות ותיקות נותן ה"אופק" תוספת שכר של פחות מ1000 ש"ח לחודש. איך ניתן להשוות תוספת זעומה זו לזמן הנוסף שאנו נותנות, לדוחות שעלינו למלא, שלא לדבר על ההשפעה המזערית שיש לעלייה בשכר על הפנסיה העתידית, מול כפל השנים שעלינו לתת?.. אל תחשבי שאנשי האוצר פראיירים.אנחנו הפראיריות…וחבל שנציגנו הסכימו לחתום על הסכם הרעת תמאים מביש זה בשמנו.

    Reply
  11. מורה שחושבת כמוך

    דורה יקרה. מסכימה איתך מאד, כולם רואים רק את התוספת בתלוש ולו מחשבים את השעות שנוספו למשרה.

    Reply
  12. שושנה

    מורה שעבדה קשה טרום הרפורמה והשקיעה שעות – היקף העבודה שלה לא התשנה בהרבה – עכשיו היא מקבלת גם שכר עבור השעות שממילא עבדה אותן קודם…

    Reply
  13. מיכאלה

    צריך לשנות את שיטת הבחינות – הן צריכות לשקף למורה את רמת קליטת החומר של התלמיד ולציין לו איזה חומר עליו לחזור או אפילו לקחת את התלמיד הספציפי ולעזור לו באותו הקטע.הדבר יעודד את התלמידים ללמוד, ינטרל עוינויות בין המורה לתלמיד, ויקל את עבודת המורה בצורה משמעותית.מלבד זאת יבטא את איכות ההוראה של אותו מורה.ניסיון מסוג זה נעשה באחד היישובים הערביים בישראל ואחוז זכאי הבגרות זינק כלפי מעלה בצורה משמעותית ומהירה.

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.