על מה תרצו לקרוא היום?

"מבחני ההערכה" למורים – מעמידים דברים על דיוקם

לאחרונה, רבו הידיעות על "מבחני הערכה" שמשרד החינוך הולך להשית על המורים החל משנת הלימודים הקרובה.

חשוב לי להבהיר נקודה אחת, קרדינלית ביותר ולהפריך את השמועות והדיסאינפורמציה: לא מדובר במבחנים ואיש לא בא לבחון את המורים, כשם שמורים בוחנים את התלמידים.


תהליך ההערכה, שהולך להיכנס לתוקף החל משנת הלימודים תשע"א, מטרתו לעגן בנהלים כתובים, מסודרים ומאורגנים מקצועית את הערכת המורים, כדי שהתהליך ייעשה באופן שקוף יותר, מאורגן וידוע לכל הצדדים.

התהליך יכלול תצפית על המורה במהלך השיעור, שלאחריו יתקיים דיון בנוכחות המורה ושיחת משוב. התהליכים האלה יהיו שקופים, במהלכם כל מורה יוכל להציג את עמדתו ולומר את דבריו ולכל מורה תינתן גם זכות ערעור על התוצאה הסופית.

המדדים השונים שייבחנו הם תפיסת התפקיד, ידיעת תחום הדעת עליו מופקד אותו מורה והאופן שבו הוא או היא מפעילים תהליכים לימודיים וחינוכיים על התלמידים.

תהליך ההערכה יחול על מורים חדשים לפני קביעות, מורים בדרגות 7 עד 9 שמבקשים להתקדם ולמנהלים.

למעשה, אין בכך שום דבר חדש, מאחר ותצפיות אחר מורים בשיעור אינו דבר שנולד היום. אלא שכעת האופן שבו התצפית נעשית אינה כרוכה בעולמו האינדיבידואלי של הצופה – המפקח או המנהל, אלא נעשית על פי רשימת קריטריונים מוגדרת מראש, שקופה, ידועה ומוסכמת על נציגי הסתדרות המורים שהיו שותפים בגיבוש תהליך ההערכה, על מנת שהתהליך יביא לכולנו תועלת.

מטרתנו היא לשפר באופן את איכות ההוראה. תהליך זה הולך יד ביד עם הקידום המקצועי האישי של המורים. על כן, יצירת הליך הערכה מסודר, מעוגן בכתובים ובנהלים שמבוצע על פי קריטריונים פדגוגיים ומקצועיים שיש בהם תועלת – רק יתרום לנו.

בכל מקרה, אנחנו בהסתדרות המורים מלווים את התהליך לכל אורך הדרך, על מנת לפקח ולוודא שההגינות, השקיפות והמקצועיות תישמרנה.




7 thoughts on “"מבחני ההערכה" למורים – מעמידים דברים על דיוקם

  1. רונה107

    חבל שלא עושים מבחנים למי שמחבר את המבחנים,למנהלים,למורים- מבחני אישיות.
    כולם יודעים שכשבאים המפקחים עושים את ההצגה הכי טובה בעיר.
    ומה חדש מורה לפני קביעות תמיד זכה לביקור…חתימה טובה

    אולי כדאי בשנה החדשה גם לבקש מחילה מכל אלו שהמקצוע שלהם הוראה…

    Reply
  2. ש.

    אז למה התבשרנו בעיתונות שמאז נכנס אופק חדש התהליך המזורז של פיטורי מורים אפשר לפטר 140 מורים בשנה במקום בודדים בשנים קודמות ?

    Reply
  3. דליה

    דש. האם כדאי להשאיר את המורים הכושלים במערכת ? האם זה מועיל מורים או למעמדם <?

    Reply
  4. פרוס

    צריך ביקורת תמידית על כל המורים על ידי מפקח וללא הודעה מראש
    לבדוק מערכי שיעור ,צורת העברת החומר,עמידה בלוח הזמנים,רמת הכיתה
    ניהול הכיתה,בסוף התהליך מפגש עם המורה והחלטה מה נחוץ תיקון -מעקב
    האם המורה חייב בהשתלמות

    Reply
  5. asd

    מכיוון שידעתי מראש שהחודש הראשון ללימודים יהיה צפוף מאוד ויהיו רק ימים מעטים לעבודה עם הילדים לפני כל חג, הכנתי את עצמי מראש וגיבשתי תוכנית שאותה אני מפעילה. בשונה מהשנים הקודמות ידעתי שלא אוכל להקיף את כל החומר והחלטתי להתמקד במה שחשוב ביותר בעיני.

    בעבר למשל הוקדשו השבועות הראשונים של השנה להיכרות, לטיפוח חברויות בין הילדים ולהקניית הרגלים. השנה אני מתמקדת בחגים עצמם ושאר הדברים ידחו לאחרי החגים. זה מתאפשר כי 16 מתוך 21 התלמידים בגן שלי ממשיכים ואני מכירה אותם והם מכירים אותי היטב.

    Reply
  6. רוניה

    האם כדאי למורה להכנס לפיילוט של הערכת מורה כאשר הוא בדרגה 6 או לחכות לדרגה 7 ואז שהמנהל יכנס לראות מערכי שיעור…
    מדרגה 7 המנהל צריך לראות מערכי שיעור כדי לקדם את המורה בשכר.

    Reply
  7. מוטי

    שאלתי היא מה הנוהל לגבי הערכת מורה שעלה במדגם? מי קובע את המורה ? לאן מופנת ההערכה? מדגם של מי? מדוע כל נושא המדגם לא ברור ולא מהיר?

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.