על מה תרצו לקרוא היום?

יועצות באופק חדש

מירב לזר, בעלת תואר שני בייעוץ חינוכי באוניברסיטת חיפה, שנה חמישית בבית הספר "קדימה" בקריית ביאליק:

ההתערבות, הלווי והתמיכה שלי בענייני בית הספר הם עניין יומיומי ויש המון דוגמאות. אני מדגישה, כל בית הספר, כי אני לא מאמינה בעבודה רק עם תלמידים אלא בגישה מערכתית שבה משותפים גם הצוות וההורים. אם לא משתפים בתהליכים את המורה, המחנכת ואת ההורים, קשה מאוד לחולל שינוי.

היום למשל פגשתי ילד שהדוד שלו נפטר מסרטן בגיל צעיר. הוא הגיע לבית הספר מאוד עצוב והמחנכת הפנתה אותו אלי ודיברנו. הוא סיפר שאמא שלו יושבת שבעה בירושלים ולא הגיעה הביתה לסוף השבוע ועצוב לו בבית רק עם אבא. הקשבתי ואפשרתי לו לדבר ואז  שאלתי אותו אם הוא רוצה ללכת השבוע יותר לחברים והוא שמח.

דיברתי גם עם ההורים של שני החברים הטובים שלו והם אמרו שיזמינו את החבר גם לישון אצלם. למחנכת הצעתי לאפשר לו שבוע קל יותר מבחינת החובות שלו.

ויש גם מקרים קשים יותר של ילדה בבית הספר שיש לה דיכאון. היא מטופלת אבל זה עוד לא עוזר. הפסיכולוגית, שנמצאת כאן כל יום שני כחלק מצוות בין מקצועי שמחליט על אבחונים, הפנייה לוועדות וכו', נפגשה עם ההורים שלה לשיחה ואני נמצאת איתם בקשר כמעט יומיומי. בימים האחרונים היא מראה סימני מצוקה ויעצתי להורים לא להשאיר אותה לבד ולהרחיק ממנה תרופות ודברים אחרים מסוכנים. במקביל דאגנו שהיא תישאר בבית הספר עד שבאים לקחת אותה, גם אם היא כבר סיימה ללמוד. היא נשארת עם התלמידים בשיעורים הפרטניים שלנו או עם מורה שהיא מכירה.

אני גם מלווה גם כיתה מיוחדת מאוד שבה לומדים באופן קבוע חמישה ילדים אוטיסטים. המחנכת שלהם, שעובדת בכתה עם שתי סייעות, צריכה המון כוחות ואני מלווה אותה. הייתי צריכה גם לדבר עם ההורים של יתר הילדים בכיתה, שפחדו שרמת הלימודים בכתה תפגע וגם מזה שהילדים התקשורתיים ירביצו לילדים שלהם. צריך לטפל גם בדעות הקדומות ולהרגיע.

רויטל גלוזמן-הוד, בעלת תואר שני בייעוץ חינוכי ב"בר-אילן", ארבע שנים בבית ספר "ביאליק" בנתניה:

התפקיד שלי כיועצת הוא תפקיד מערכתי ומשולבים בו ארבעה קודקודים – אני חלק מצוות הניהול של בית הספר, אך באותו זמן גם מקיימת דיאלוג רצוף עם המורות, תומכת בהן ומסייעת בדילמות שאיתן הן מתמודדות. במקביל אני מציעה לתלמידים  אוזן קשבת ודלת פתוחה ושומרת על קשר קבוע עם הורים.

אני מאמינה מאוד בשיח. כמה שיותר ידברו ויקשיבו, כך ייטב. היועצת צריכה פחות לדבר ויותר להקשיב. אחרי שהתלמיד, המורה וההורה דיברו, גם לה יש מה להגיד, והרבה. זהו תהליך איטי אבל אם מתמסרים אליו- יש בסוף תוצרים חיוביים.

מאז שנכנסנו לפני שנתיים לאופק חדש הנושא של עבודה בקבוצות קטנות הוא מאוד מרכזי אצלנו. לנו היועצות איפשר אופק חדש טבילת אש בחדר המורים במסגרת השתלמות בת 30 שעות מטעם פיסג"ה.

אני העברתי השתלמות למורות בתחום של פסיכו-פדגוגיה בשעה הפרטנית. זאת הייתה הזדמנות מדהימה לבלות עם המורות באופן צמוד, להקשיב להן ולשוחח על דוגמאות מהשטח. בסוף ההשתלמות כל מורה כתבה עבודה ששיקפה את הנעשה בשעה הפרטנית שלה. התברר שכל אחת מהן למדה משהו מההשתלמות ויישמה אותו. בעיני גם דבר קטן, סוג של שיח קצת אחר עם הקבוצה הקטנה, הוא הישג בעל ערך.

לפני כמה זמן פנתה אלי ביוזמתה תלמידה וביקשה שנעבוד ביחד על הכישורים החברתיים שלה. אני פוגשת אותה פעם בשבוע וממש מלפני כמה ימים, כפי שתכננו, מצטרפת לפגישה חברה מהכיתה ואנחנו מדברות על נושאים כמו קירבה וחברות. עכשיו בהפסקות היא עם החברה הזאת  וכבר לא לבד.



"אופק חדש" נכנס בשנה האחרונה בסערה לחיינו. התהליך חולל שינוי בקרב בתי הספר בישראל, שינוי שיצר תחושות לכאן ולכאן: היו מורים שהתלוננו על הרפורמה; היו מורים שהתלהבו מהרפורמה. מורים רצו להיות הראשונים לעשות את השינוי, מורים רצו להיות האחרונים ויש כאלו שלא רצו כלל


6 thoughts on “יועצות באופק חדש

  1. מיכל קציר

    יש לי תחושה קשה שאתם מכניסים לאתר רק את אותן תגובות המתאימות להצגת התכנית כדבר נפלא, ולא מאפשרים לדברי בקורת, גם אן יהיו מנומסים ומנומקים להכנס לאתר. האם זה נכון? האם לא ראוי שישמע קולם גם של אלה שאינם מרוצים מן התכני, או שאין כאלה כלל?

    Reply
    1. מערכת הבלוג

      מיכל, את מוזמנת לעיין בבלוג ובטורים הקודמים. לא כל התגובות אוהדות את אופק חדש ולא כולן באות ממורים מרוצים.

      מטרת הבלוג היא לאפשר דיון פתוח, הוגן וכן בנושאי אופק חדש ובנושאי חינוך ולשקף את מגוון הדעות הקיימות.

      Reply
  2. ש. לוי

    מסמיכל, את כל כך צודקת,
    לכחבל שאין דיון אמיתי ונוקב בנושא הכאוב הזה.

    ש

    Reply
    1. מיכל קציר

      למערכת הבלוג שלום,
      כעצתכם, ניסיתי למצוא ב"סיפורים מהשטח" גם דעול של אנשים שאינם שבעי רצון מן התכנית ולא מצאתי. האם תוכלו לכוון אותי? תודה.

      Reply
  3. נגה

    די משעשע לקרוא את תיאור עבודת היועצת החינוכית כאשר זו בדיוק הגדרת המקצוע, למעט כמובן עניין שעות העבודה באופק "החדש".
    אם קודם יועץ/יועצת חוייב/ה לעבוד 1/3 משרה בהוראה= 8 ש"ש. באופק חדש היא/הוא מחוייבים לעבוד 1/6 משרה בהוראה= 6 ש"ש. ההבדל הוא תוספת 2 ש"ש ייעוץ למשרה מלאה.
    האם 2 ש"ש תוספת למשרה מלאה יוצרים את ההבדל הגדול במהות ומשמעות עבודת הייעוץ? כנאמר:" דבש וחלב תחת לשונו" (שיר השירים ד י"א).

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.