על מה תרצו לקרוא היום?

שעות מחנך באופק חדש

רויטל בן קיסוס, 14 שנים במערכת, מחנכת כיתה ב' בבית ספר "ארזים" ביקנעם:

אני מקדישה את שתי השעות השבועיות של ניהול הכיתה לשיחות עם תלמידים. בשנה הראשונה של הרפורמה ניצלנו את השעות האלה לעבודה שלנו – לשיחות עם מורים והורים, בדיקת בחינות ולכל העבודה המשרדית והארגונית. בשנה שעברה התחלנו לשים את הדגש על התלמידים והשנה זה ממש עובד מצוין.

יש לי שעה אחת ביום ראשון, בשעה החמישית, שבה הכיתה לומדת מחשבים ואני מוציאה ממנה תלמיד או קבוצה לשיחות. לפעמים הרווח מהשיחות האלה גדול מהרווח בשיעור. למשל אם אני רואה שלתלמיד אחד יש קושי, שהוא שקט ולא משתתף, אני יוזמת איתו פגישה אישית כדי ללמוד מה מטריד אותו ומנסה לעזור לו. לפעמים בעקבות סיטואציה בכיתה – בעיה חברתית או הפרת משמעת – אני פוגשת קבוצה של מספר תלמידים כדי לברר מה קורה ולשמוע את כל הצדדים המעורבים. השעה השנייה שלי נערכת בסוף יום הלימודים ואז אני מזמינה ילד או קבוצה לשיחות ומודיעה מראש להורים ודואגת שהילדים ישתלבו בהסעה.

חוץ מהשיחות "הרגילות", שעוזרות לי להכיר את הילדים וללמוד מה עובר עליהם גם מחוץ לבית הספר, אנחנו לפעמים מדברים בשעה הזאת על נושאים הלקוחים מתכנית "מפתח הל"ב". השעה הזאת שקיבלנו מאפשרת לי ולילדים לדבר על נושא שמעסיק אותם. למשל, מה אני רוצה לעשות בהפסקה.

יש ילדים שפעילים מאוד בשיעור אבל בהפסקות לא מוצאים את עצמם ולא מצליחים לתקשר עם ילדים אחרים. אנחנו מדברים על זה וזה עוזר כי הם מדברים על ההרגשות שלהם. לקראת ל"ג בעומר למשל ניהלנו בדיון בנושא "מה אני רוצה לזרוק למדורה" -מריבה, התנהגות לא טובה וכו'.

קרן מהדי, מחנכת כיתה ב' , 11 שנים במערכת, מלמדת ב"אוהל מאיר" בקריית עקרון:

האמת היא שבשנה שעברה כשרק נכנסנו לאופק די התנגדתי, כי חששתי מהעומס הרב. אבל היום, למרות שהעומס על המורים גדול ואנחנו ממשיכים לעשות הרבה עבודה בבית, אני רואה כמה שעות ניהול כיתה והשעות הפרטניות חשובות לתלמידים. יש לי שתי שעות ניהול כיתה, ואחת מהן מוקדשת לשיחות עם התלמידים. אצלנו קוראים לשעה הזאת "שעת גלישה" והיא מאפשרת להכיר את הילד, לשחק איתו ותת לו המון תשומת לב.

בפגישות האלו אני מגלה שלפעמים למרות שהכל נראה מבחוץ בסדר גמור, יש תלמידים ש"סוחבים" איתם קשיים שמישהו מציק להם או מעליב ורק בשיחה אישית איתי הם מוכנים לספר. אני מבטיחה לשמור את הדבר בסוד ומשתדלת לתת לילדים הרגשה שהם יכולים לסמוך עלי. הרבה פעמים אני מגלה שמשחקים שאני משחקת איתם עוזרים להם להיפתח.

השעה השנייה מוקדשת לעניינים פדגוגים ומשתתפים בה גם הורים או מורים מקצועיים. עכשיו למשל עשיתי מבחן במתכונת של מבחן מיצ"ב וגיליתי שיש תלמידים שהציון הנמוך שהם קיבלו לא מתאים להם. בפגישה עם ההורה או המורה המקצועי אנחנו מנסים לברר מה קרה, אם יש בעיה רגשית למשל. פגישות כאלו מתקיימות גם עם תלמידים שיש להם קושי במקצוע מסוים ואנחנו בודקים איך אפשר לעזור להם. אני תמיד אומרת להם שאני לא אמא שלהם אבל בבית הספר אני אחראית שיהיה להם טוב.



"אופק חדש" נכנס בשנה האחרונה בסערה לחיינו. התהליך חולל שינוי בקרב בתי הספר בישראל, שינוי שיצר תחושות לכאן ולכאן: היו מורים שהתלוננו על הרפורמה; היו מורים שהתלהבו מהרפורמה. מורים רצו להיות הראשונים לעשות את השינוי, מורים רצו להיות האחרונים ויש כאלו שלא רצו כלל


6 thoughts on “שעות מחנך באופק חדש

  1. בדיקת קרינה

    האמת היא שבשנה שעברה כשרק נכנסנו לאופק די התנגדתי, כי חששתי מהעומס הרב. אבל היום, למרות שהעומס על המורים גדול ואנחנו ממשיכים לעשות הרבה עבודה בבית

    Reply
  2. בדיקת קרינה

    יש ילדים שפעילים מאוד בשיעור אבל בהפסקות לא מוצאים את עצמם ולא מצליחים לתקשר עם ילדים אחרים. אנחנו מדברים על זה וזה עוזר כי הם מדברים על ההרגשות שלהם. לקראת ל"ג בעומר למשל ניהלנו בדיון בנושא "מה אני רוצה לזרוק למדורה" -מריבה, התנהגות לא טובה וכו'.

    Reply
  3. יעל

    צריך לאפשר לילדים עם רצון ללמוד אפשרות להתפתח. חבל שהמערכת לא מתגמלת יותר את התלמידים המוכשרים ובעלי רצון ללמידה גבוה. הם העתיד של המדינה שלנו.

    Reply
  4. ענאיאת

    אני מורה מחנכת כיתה אופק חדש השנה חייבת לעבוד רק ארבע ימים בשבוע המנהל הבטיח שלא אקבל חינוך כיתה בגלל הלימודים שלי האם זכותו למרות שהוא שעידד שנלמד.

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.