על מה תרצו לקרוא היום?

סיפורים מהשטח: ניהול שעות שהייה

דליה גלסמחנכת כיתה ד' בבית הספר ויצמן בחולון:

עד לא מזמן בחמש השעות השבועיות שיש לי כמחנכת הייתי צריכה לקיים פגישות עם הצוות, לזמן במקרה הצורך הורים וגם לבדוק מבחנים ולהכין חומרי למידה, כדי לצמצם ככל האפשר את שעות העבודה שלי בבית. גיליתי שהעסק הזה מאוד דינמי ותלוי בתנאים בשטח. את רוב העבודה אני גם ממשיכה לקחת הביתה. איך שאני מגיעה הביתה מיד אני ליד המחשב ובעצם ממשיכה את יום העבודה שלי.

מתוך חמש השעות, שעה אחת מוקדשת לישיבת צוות שכבתית שבה אנחנו מדברים על תוכנית העבודה ומתכננים את התכנית לחודש הבא. כל יום שני, בין 13:30 ל-15:1 יש אצלנו השתלמות בית ספרית לכל הצוות בתחומים שונים כמו פדגוגיה, העצמת עובדי ההוראה וכו', שזה עוד שתי שעות שהייה. כך שנשארות לי שתי שעות שהייה לכל שאר המטלות.

אני גם מזמינה הורים לבית הספר או יוצאת לביקור בית. קורה שמגיעה אלינו בשעות השהייה מדריכה בתחומי מדעים, חשבון או עברית. חשוב לי להיות מעדכנת בדברים חדשים. חוץ מזה לפעמים אני צריכה לעשות על חשבון הזמן הזה מילוי מקום למורה חסרה.

תמיד אני בבעיה של זמן. חוץ מכל הדברים שאני חייבת לעשות בבית הספר, כולל הצילומים והשכפולים של חומרים, המון מהעבודה אני עושה בבית. מתי אני אספיק בבית הספר לשבת על הכנת מערכי שיעור, בדיקת מחברות ומבחנים וקישוטים לפינות העבודה בכיתה? אני מוצאת את עצמי כל אחר הצהריים והערב בעבודה. לפחות על חלק מהשעות אני מקבלת כסף. לפני אופק אפילו זה לא היה.

לימור רפיומורה למדעים ב"באריבארשבע

3.5 שעות השהייה בשבוע שמרוכזות בסוף היום בימים קבועים, זה טוב למערכת, לי זה ממש לא טוב. אז בסדר אפשר תמיד לדעת מתי לקיים פגישות צוות, לבצע הערכות ומשוב, לדבר על קשיים ותוכניות לעתיד כשכל מורה תורם את מומחיותו ודעתו וגם בזה יש למידה חשובה. אבל מתי אני אמורה אחרי כל הפגישות השכבתיות ועם המורים המקצועיים להספיק לפגוש הורים לבדוק מבחנים, להכין חומרים? בחצי שעה? אז ברור שגם אני כמו כולם לוקחת עבודה הביתה. אני פשוט לא מספיקה למרות שהמנהלת שלנו, מיכל ונה, מתחשבת במי שיש לה פרויקט מיוחד והיא צריכה זמן.

יש לי שני ילדים בני 11 ו-6 שמסיימים את בית הספר והגן ב-13:30 ולפעמים גם ב-12:15. עכשיו יום העבודה שלי הרבה יותר ארוך, וכשאת אמא זה הרבה יותר קשה ועמוס. 

אני בעד אופק חדש וחושבת שהוא טוב לתלמידים אבל הייתי מאוד שמחה אם היינו מקבלים יותר שעות פרטניות ושעות שהייה ופחות שעות פרונטליות. זה היה מפחית את הלחץ.



"אופק חדש" נכנס בשנה האחרונה בסערה לחיינו. התהליך חולל שינוי בקרב בתי הספר בישראל, שינוי שיצר תחושות לכאן ולכאן: היו מורים שהתלוננו על הרפורמה; היו מורים שהתלהבו מהרפורמה. מורים רצו להיות הראשונים לעשות את השינוי, מורים רצו להיות האחרונים ויש כאלו שלא רצו כלל


5 thoughts on “סיפורים מהשטח: ניהול שעות שהייה

  1. ורד

    vהבעיה העיקרית היא למורה אם.
    ככיום יורדות לי 2.5 ש"ש עקב היותי אם.
    כאשר ישנה ישיבה בכל שבוע, היא גוזלת את שעתיים אלו וחצי שעה הנותרת אני בשעה מול המקבילה שלי, כך שלא נותר לי זמן לעבודה בבית הספר.
    כדי להכניס שפיות לעבודה צריך לדעתי להוסיף שעות שהייה למורה על חשבון שעות פרונטליות או לחילופין, לוותר על שעה פרטנית למורות אם ולהפוך אותה לשעת שהייה.

    Reply
  2. תמה

    או בקיצור – ההסכם רע, אלה שעשו אותו כלל לא הבינו מה הצרכים האמיתיים של המורה, ופשוט חתמו על כל מה שהאוצר הכתיב להם. אם בכפייה (או קפ(יי)ה……) ואם מרצון של תם ושאינו יודע לשאול.
    מוטב לאופק להעלם לאופק, ולהסתדרות המורים להתנער ולגבש הסכם חדש שבאמת מיטיב עם המורים ולא הופך אותם לרסיסי אדם.

    Reply
  3. ש. לוי

    ראברכות על האומץ להביא דברים של מורים שאינם שבעי רצון מהסכם "אופק חדש.
    ההסכם אכן רע!
    חבל שלא הקשבתם לקולם של אלה שהתריעו מבעוד מועד.

    Reply
  4. יפית ר.

    ;אף אחד לא אמר שהדברים מושלמים. אבל אופק חדש הוא צעד חשוב למערכת החינוך. יש מקום לשיפורים וכל הכבוד להסתדרות המורים על קיום דיאלוג אמיתי

    Reply
  5. מורה

    יש לשקול שנית את חובת השהיה בבית הספר ב"שעות השהיה" .
    אפשר להגדירן כ"שעות עבודה" הנעשות בבית, בספריה,
    במפגש קולגות, מול המחשב ובבית הספר בהתאם
    לצורך.
    יש לשקול שוב את מתווה שעות ההתמקצעות להרחיבן מעבר
    למרכזי פיסג"ה ולאפשר למורים להשתלם יותר מ-60 שעות
    ולאשר אותן כשעות התמקצעות לקידום בדרגה.
    אשמח לראות שהמערכת האדמניסטרטיבית במשה"ח תשרת את
    ציבור המורים והמורות תעבוד בצורה יעילה אפקטיבית ונעימה לקהל
    היעד שלה.
    צ

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.