על מה תרצו לקרוא היום?

רק דרך החינוך ניתן לשנות את העולם לטוב יותר

מדי שנה הסתדרות המורים מעניקה פרס למוסדות חינוך על פעולה ערכית חינוכית חשובה. השנה החלטנו במזכירות הפדגוגית שהפרס השנה יוענק לבתי ספר שיצרו תכניות מיוחדות למניעת אלימות בבית ספרן. הקו המנחה של הפרס השנה מתבסס על אמירתו של יאנוש קורצ'אק: רק דרך החינוך ניתן לשנות את העולם לטוב יותר.

אני סבורה שנוכח הכותרות האחרונות בנושא האלימות בבתי הספר, ישנה חשיבות יתרה להעלאה על נס של המלחמה באלימות בתוך בתי הספר ולחינוך לערכים.

הקריטריונים למתן הפרס, בסך 4,000 ₪ למוסד, היו קיום תכניות מקיפות שנמשכות לאורך זמן, משתפות גורמים שונים, כמו הורים ורשויות מקומיות וכמובן התוצאות בשטח. קיבלנו לבחינה ולעיון כ-30 תכניות. ועדת הפרס בחרה תשעה מוסדות שנראו ראויים לביקור – שבעה בתי ספר יסודיים ושתי חטיבות ביניים.

ואלה הם הזוכים והנימוקים:

בית ספר הבדואי סלמה שבגוש משגב – הילדים לומדים תכניות גישור ומיישמים אותן כחלק מחיי בתי הספר. אחת התכניות הייחודיות בפרוייקט היא למידה מזקני הכפר איך עושים סולחה.

בית ספר נעורים בקריית ביאליק: התכנית היא תכנית למניעת אלימות דרך פתגמים ומשלים. כל כיתה בוחרת את הפתגם או את המשל של השבוע ופועלת על פיו בכל אספקט מההתנהלות היומיומית של בית הספר.

בית ספר אורים לחינוך מיוחד בחיפה: בית הספר הכין את פרויקט דגל הגיבור. כל ילד יוצר את דגל הגיבור שלו מכל מיני חומרים ומסביר למה הוא בחר את הגיבור המסוים. התכנית הטיפולית האינדיבידואלית לכל ילד נבנית ומיושמת דרך הגיבור הספציפי של הילד.

חטיבת הביניים יערת העמק במגדל העמק: עבודה בשיטת תכנית הדיאלוג. ארבע פעמים בשבוע מתקיימת בבית הספר שעת מחנך, שבה הכיתה מתחלקת לשניים, עם שני מנחים, ומתקיימת שיחה ועבודה עם התלמידים על נושאים שונים שמטרידים אותם.

חטיבת ביניים הנגיד בהרצליה: תכנית שנקראת קוצים ושושנים. ישנם קריטריונים של מה מותר ומה אסור להיעשות בבית הספר. בהתאם לקריטריונים אלה, הילדים צוברים קוצים או שושנים. לכל שלב יש תגמול או עונש, הכול בהתאם לכמות השושנים או הקוצים שנרשמים לזכותו או לחובתו של כל ילד.

בית הספר יובלים שבצורן: בית הספר עובד בשיטת מעגלי שיח. זו תכנית העובדת בקבוצות קטנות של ילדים שמתכנסות באופן סדיר, מעלות לדיון בעיות ונושאים לטיפול. חברת הילדים ביחד עם ההורים והמורים מתייחסים לכל הטעון טיפול. בנוסף, מופעל בבית הספר חדר פסק זמן עבור הילדים.

בית ספר בן צבי בקריית עקרון: בית הספר מאכלס ילדים מעדות שונות. בתוך כתלי בית הספר הוקם מוזיאון שמייצג מספר דורות. הילדים לומדים להכיר זה את זה, את מורשתו של האחר ובכך לומדים להכיר ולכבד את השני.

בית ספר גיבורי ישראל בתל אביב: התכנית למניעת אלימות דרך חוקים, שנקבעים על ידם, כמו חוק דרכי נועם או חוק מניעת אלימות. החוקים נקבעים במשותף עם ההורים והמורים.

בית ספר היובל בירושלים: בית הספר עובד לפי התורה החינוכית של יאנוש קורצ'אק. הוקמו בבית הספר חברת ילדים, פרלמנט ילדים, בית דין ילדים שמתגמל או מעניש לפי אינדקס כרטיסיות בצבעים שונים. כמו כן, יש בבית הספר משק חי וגינת ירק שנעשים בהם עבודות טיפוליות רבה.

אני רוצה לציין שבכל בתי הספר מיושמת רפורמת אופק חדש והתכניות הזוכות שולבו במהלך השעות הפרטניות. הן המורים, הן התלמידים וגם ההורים מציינים שהשעות הפרטניות או שעות הדיאלוג בחטיבות הביניים שינו לבלי היכר את האקלים הבית-ספרי והורידו את האלימות בשיעורים ניכרים.


נעמי ריפתין היא מנהלת המזכירות הפדגוגית בהסתדרות המורים.




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.