על מה תרצו לקרוא היום?

אופק חדש, מורה חדש

איריס ברקאי, בת 39, מורה חדשה. מלמדת בבית הספר רוממה בחיפה. בעבר עבדה בתפקיד בכיר ב"ידיעות אחרונות" בתפקיד בכיר ב"ידיעות אחרונות":


"היה לי תפקיד בכיר ב"ידיעות אחרונות" אבל מיציתי אותו ורציתי עבודה חדשה  שתיתן לי משמעות. עברתי מסלול להסבת אקדמאים להוראה במכללת "גורדון"  בחיפה. זה לא היה קל. כל הסדר בבית השתבש. הבנים שלי, שהיו אז בני 3 ו-7, הצטרכו להתאים את עצמם ללוח הזמנים שלי. בעלי גם לא הבין למה אני הולכת על תפקיד שהשכר שלו הוא בדיוק שליש מהשכר הקודם שלי.


באמת בעבר תנאי השכר של המורים היו ממש מגוחכים. ממי ששמעתי המורים, בלי הגזמה, עבדו ממש בהתנדבות. לשמחתי אני נכנסתי כשבית הספר שלנו היה באופק חדש, ועכשיו אני רואה שיש שיפור משמעותי במשכורות והם הרבה יותר בסדר. התלוש שלי עדיין לא מסודר אבל מהגזברית אני מבינה שהמשכורת טובה.


הכי אני שמחה שקיבלתי את מה שרציתי. בשבילי חינוך ילדים בכיתה א" זה הדובדבן שבקצפת. אני שמחה שנתנו לי את התפקיד הזה. אפילו שזה לא קל. רק היום אני מבינה שהעבודה ממש קשה. יש לי אחריות על ילדים צעירים מאוד בשלב חשוב מאוד של החיים שלהם. אני צריכה להכיר כל ילד, להקשיב לבעיות ולעזור, ועוד להספיק ללמד את החומר בכיתה וגם להתכונן לכל שיעור ולהנחות את השיעורים הפרטניים. חוץ מזה אני מרגישה שבודקים אותי כי אני רכש חדש במערכת, ואני האמת רוצה nbso online casino reviews להצליח.


בעבודה הקודמת שלי זמן היה שווה כסף. אז למה שלא יסתכלו גם בעבודה של המורה על הזמן? אני חושבת שצריך לתגמל אותנו גם עבור העבודה שלנו בשעות אחר הצהריים והערב. ושלא יגידו שאנחנו לא עובדות גם אחרי שאנחנו חוזרות הביתה. אנחנו כן עובדות, אבל אני רואה שהשעות האלו באמת מחושבות בשכר שלנו, ואני מקבלת עליהן כסף בסדר גמור, וגם על אסיפות וימי הורים שמתקיימים בערב ופעילויות חגים אחר הצהריים. אז אין לי משכורת 13 כמו שהיתה לי בתפקיד הקודם אבל אני מרגישה שאני לא מקופחת ושמכבדים אותי. זה נשמע קלישאה של מורה מתחילה אבל אני מרגישה שאני עושה שליחות. רק שככה זה ימשיך".



דנית שושן, בת 30, מחנכת כיתה ד" בבית הספר "כרמל" בנצרת עילית, נמצאת בשלב הסטאז":


"אני נזכרת בימים הראשונים בבית הספר. היה כל כך קשה. הבנתי שמה שלמדתי הוא תיאורטי לגמרי. בשטח הכל נראה אחרת. עכשיו אני מרגישה את כל הלחץ. זה לא שהצוות והמנהלת לא עוזרים, הם עוזרים מאוד וגם מפרגנים לי כי אני מורה חדשה יחידה בבית הספר. הבעיה היא ששובצתי לעבודה כמה ימים לפני תחילת השנה, לא הספקתי לקבל הדרכה כמו שצריך וגם לא ידעתי הרבה על אופק חדש. בהתחלה הסבירו לי שיש שעות פרטניות ושעות שהייה אבל יש המון פרטים שאני צריכה ללמוד תוך כדי עבודה. זה לא קל.


האמת שעוד בכלל לא הספקתי לחשוב על תנאי השכר. ב"אורנים" דיברו הרבה על זה שתנאי השכר של המורים ברפורמה באמת השתפרו. אני נורא רוצה להצליח. תמיד רציתי להיות מורה, ואני עובדת על זה עכשיו בטירוף".



נשמח לשמוע גם מכם, מורים ועובדי הוראה חדשים, על ימיכם הראשונים במערכת, על החוויות וגם על הקשיים והמורכבויות.




"אופק חדש" נכנס בשנה האחרונה בסערה לחיינו. התהליך חולל שינוי בקרב בתי הספר בישראל, שינוי שיצר תחושות לכאן ולכאן: היו מורים שהתלוננו על הרפורמה; היו מורים שהתלהבו מהרפורמה. מורים רצו להיות הראשונים לעשות את השינוי, מורים רצו להיות האחרונים ויש כאלו שלא רצו כלל


9 thoughts on “אופק חדש, מורה חדש

  1. ש. לוי

    חבל שעל מנת לשכנע את המורים הכורעים תחת הנטל וחורקים שיניים בזעם, אתם שוכרים שירותי יחצנות.
    יש לי שאלת תם, מי משלם ליעל אפרתי, עבור שירותיה?

    האמת על "אופק חדש", הרבה יותר עצובה, מורכבת ושונה מהתמונה הוורודה אותה אתם מנסים לצייר.

    השבוע פגשתי מורה צעירה המגוררת במודיעין, היא סיפרה לי שמשכורתה עלתה, כי היא עובדת הרבה יותר. היא מבינה ויודעת ששכר השעה ירד, והדרישות והעומס הפכו לבלתי נסבלים.
    היא הוסיפה שמבחינת התלמידים וההורים, שום דבר לא השתנה, כי רב השעות הנוספות יורדות לטמיון מסיבות שונות ומגוונות.

    המורה סיפרה לי מה קורה בבית ספרה לשעות הפרטניות ושעות השהייה וכיצד הן מנוצלות או מבוזבזות (הכל תלוי בעיניי המתבונן), בעיניי זה לא דבר שאפשר להתפאר בו.
    המורה הצעירה והמוכשרת לומדת עכשיו באוניברסיטה. לימודיה אינם מוכרים ב "מיתווה האופק". לדבריה, זה לא מטריד אותה, כי היא נחושה בדעתה ומתכוונת לעזוב את מערכת החינוך בתום שנת לימודים זו, והיא לא היחידה.
    בתגובותי הקודמות כתבתי, קוויתם לעשות ענבים אך למרבה הצער יצאו באושים…
    בהסתדרות המורים מתעקשים ומסרבים להבין או להודות כי נעשה כאן מקח טעות.

    Reply
  2. ריבק

    מכרתם אותנו, ועכשיו מביאים תגובה של מורה חדשה שעוד לא ראתה תלוש, ואין לה הבנה במשכורת מורים.
    שוק עבדים עשיתם מאיתנו. מורות שחוקות ועייפות, מבזבזות זמנן בשעות שהייה מיותרות בבית הספר. בשעות פרטניות אין להן חדרים לשבת עם הילדים. אז בחדר מורים מצטופפות לעיתים 5 מורות +3 ילדים לפחות לכל אחת. והחגיגה בעיצומה.
    על מי אתם מנסים לעבוד? הוספתם 1500 ש"ח ואילצתם אותנו לעבוד עוד 12 שעות שבועיות!

    Reply
  3. אבגד

    כמה כספים אתם שופכים על הפרוספקטים המהודרים שלכם, על "מתנות" למורים שמסכימים לדבר בעד האופל שלכם? יום יבוא וכולם יוקיעו את הצעד הנפשע הזה. מורות טובות בורחות מהמערכת הרקובה שלכם-משרד החינוך והסתדרות המורים.
    רק חבל שזה יהיה מאוחר מדיי.
    כואבת בדרך החוצה.

    Reply
  4. דליה קפלן

    כל הכבוד למורים שמספרים את האמת למי שעדין לא נכנס לרפורמה.
    אך השאלה מה ניתן לעשות כדי שבתי הספר שלא נכנסו לרפורמה לא יכנסו?
    אני חושבת שהמורים עובדים מאד קשה והם עושים עבודה נפלאה במסגרת השעות ללא הרפורמה.
    הרפורמה גרמה למורים להראות כמו סחבות ממותתות לאחר יום עבודה!! האם כך רוצים שתראה מערכת החינוך? על מי משרד החינוך עובד כאשר הם מתפארים ברפורמה?!!!

    Reply
  5. טלי

    עם כל הכבוד למתלוננות, אופק חדש הביא ברכה למורות המשקיעות בעבודתן – אני עובדת את אותן השעות שעבדתי לפני האופק החדש, אם מחשיבים את העבודה בבית ועכשיו אני מבצעת חלק מהעבודה בזמן השהות שלי בבית הספר ומקבלת על כך שכר.

    השכר עלה ואני חושבת שאופק חדש בהחלט מהווה צעד בכיוון הנכון. אני מרוצה ורוב המורות מרוצות…רק חבל שהרוב נשאר דומם.

    Reply
    1. שלומית

      טלי יקרה, אופק חדש כופה עצמו על ציבור המורים. אין זה הסכם ולא רפורמה אלא עבדות משפילה שלא מבקשת הרשאה בחתימתנו. מחנכות ומורים נדרשים לעבודת נמלים של מילוי דוחות ומיפויים שלא נדרשו בעבר ללא תנאים הומניטריים בסיסיים. זמן ההפסקות נשאב לתורנות ומענה לצרכי התלמידים והמערכת. אין מקום להפסקת קפה, צהריים או שרותים. תרומת השעות הפרטניות בסופו של יום עבודה דחוס ומתיש, מוטלת בספק ובכל זאת, גם שעות אלו דורשות מילוי דוחות. אני סקרנית לדעת כמה שעות שהיה יש לך לבדיקת מבחנים, עבודות, מחברות, חוברות, עיצוב סביבה לימודית, מילוי כל הדוחות כולל יומן, תיק כתה, תכנית עבודה, תכנית הוראה מתקנת, תכנית לפרטני, השתלמות בית ספרית, פגישה עם מדריכה, התייעצות עם מורה, שיחות צוות, שיחה עם הורים, יועצת, פסיכולוגית… ואם תלמיד לא הגיע לביה"ס מי מטלפן להוריו? אשמח אם תפרסמי את בשורת הברכה של אופק חדש לכל ציבור המורות המשקיעות והלא משקיעות כדי שנוכל לממש את יעדינו טרם אופק חדש ובלי שום קשר אליו כי תסכימי איתי שהתלמידים הם הלקוח במערכת וזה מזכיר לי שגם לנו המורות יש כנראה באיזה שהוא מקום, ילדים משלנו עם צרכים וסיפור חיים…
      אין מצב שיש מורה לא וירטואלי מרוצה באופק חדש אלא אם כן היא מנותקת מהחיים.

      Reply
  6. ש. לוי

    לכוכבה,טליה וטלי,
    חבל שאינכן מעריכות את עצמכן, ואינכן מבינות שאופק חדש הינו הסכם שכר ושינוי (לרעה) במבנה יום העבודה של המורה. האם עד לשינוי הייתן מורות גרועות ולא השקעתן את נשמתכן?
    בהסכם הקיבוצי, הסתדרות המורים נכנעה, הסכימה וקיבלה למעשה את הדעה הקדומה והרווחת, כי מורה צריך לעבוד כמו שאר העובדים במשק, ומלאכת ההוראה אינה שוחקת ומתישה, והמורה אינו צריך להשקיע מעבר לשעות בהן הוא נמצא בבית הספר, האמנם?
    גם היום, שכרם של המורים מככב בתחתית סולם השכר…
    האם אתן מרוצות מתנאי הקידום?
    האם אתן מספיקות להגיע אל כל התלמידים?
    האם אתן חשות כי הסכם השכר נתמך ברפורמה פדגוגית?
    האם השעות הפרטניות מנוצלות כראוי, וכמה מהן מבוזבזות או מנוצלות למטרות לא ראויות?
    האם ההשתלמויות המוכרות במתווה מספקות אתכן?
    נטלו מכן את הזכות לבחור את מסלול קידומכן, נתנו למנהלים להחליט ולהכריע בנושא – האם עובדה זו מפיחה בכן רוח חיים?
    ואולי שעון הנוכחות המתקתק מבלבל אתכן?

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.