על מה תרצו לקרוא היום?

אקלים בית ספרי באופק

"מאז שחיזקנו בבית הספר את הקשר של המשולש תלמיד-מורה-הורה, אני רואה שיש שיפור באקלים הבית ספרי. השיעורים הפרטניים עוזרים לי לעזור לילדים שקשה להם, ואצל לא מעט תלמידים יש בהחלט שיפור בהישגים הלימודיים".

כך אומרת אביבה בן עזרא, 34 שנים במערכת, מחנכת כיתה ג' בבית הספר "הנדיב" בהרצליה.


"הכי חשוב לי, קודם כל, שהתלמידים יהיו פחות מתוסכלים. האמת שגם התסכולים שלי קשורים בתסכולים שלהם. תסכול תמיד משפיע על מצב הרוח של הילד ומקרין על האווירה בכיתה. והאווירה היא מה שעושה את ההבדל. מאז שהילדים פחות מתוסכלים וגם אני, האווירה ממש טובה אצלנו בכיתה.


כמחנכת יש לי יותר שעות ניהול כיתה. אני החלטתי להקדיש אותן לפגישות אישיות עם תלמידים. הבנתי שזה מה שחשוב לי ולילדים. להפתעתי הילדים נפתחים בצורה מדהימה. הם מרגישים יותר ויותר נוח להעלות בעיות. הרבה מהבעיות לא קשורות בכלל לשיעורים. הם מדברים בעיקר על כל מיני דברים חברתיים . כשאני יושבת בשקט עם תלמיד ומקשיבה לו, אני בטוחה שהוא יוצא אחר כך מהמפגש עם הרגשה טובה כלפיי וזה בטוח מקרין גם להתנהגות שלו בכיתה ובחצר.


את חלק משעות השהייה שלי, ביום שישי בבוקר למשל, אני מקדישה לפגישות עם הורי התלמידים שבאים להתייעץ. בעבר לא הצלחתי להיפגש עם כולם. כל הניסיונות לתיאומים לא עזרו. עכשיו נוספו לי שעות יקרות. ההורים יודעים שאני נמצאת כשהם צריכים אותי. אני מאמינה שהקשר הזה הופך אותם לשותפים שלי בעבודה עם הילד.


האמת היא שאני עובדת יותר קשה מאז שנכנסנו לאופק חדש. אנחנו מדברים על העומס בחדר המורים. עכשיו אנחנו נמצאים יותר שעות ביחד ובין השאר בודקים שתוכנית הלימודים תהיה מתואמת בין מורי מליאת הכיתה למנחי השיעורים הפרטניים. אבל עם כל הקושי, העובדה היא שהאווירה יותר טובה בחדר המורים והצוות יותר מגובש."


לדברי מזל מוסא, מחנכת ומורה למתמטיקה, שפה ותנ"ך בבית הספר "הראל" באשקלון, כעת ישנן יותר אפשרויות לתגבר תלמידים נזקקים:


"תלמידים מגיעים אלי כל הזמן. אני אוזן קשבת וכתובת עבורם. מרגישים אצלנו בשינוי. יש פחות הפרות משמעת ובעיות חברתיות. תלמיד שכועס או קשה לו בגלל בעיה, לא צריך להתנהג בתוקפנות כדי לפתור את הבעיה. הוא מבין שאני נמצאת וכדאי לו מאוד לבוא ולדבר איתי. זה כיף כשאת יודעת שאת נמצאת והתלמידים שלך יכולים לקבל תמיכה ולזכות במעקב וליווי.


לצד היתרונות של הרפורמה לתלמידים, גיליתי שעכשיו אני נשארת יותר שעות בבית הספר וגם ממשיכה בעבודה מהבית. מהבחינה הזו הרפורמה לא פתרה לנו את הבעיה.  כן, אני מרגישה גיבוי מצד ההורים הרבה יותר מאשר בעבר. וכן, יש גם הורים שבאים ומשבחים. יש הרבה יותר הערכה. הם מבינים שהילדים שלהם מקבלים עכשיו יותר ומרגישים יותר מחויבות. הרבה רוצים להשתתף בכל מיני דברים שנעשים בבית הספר. יש הרבה יותר רצון לעזור לי והרבה יותר אכפתיות".



"אופק חדש" נכנס בשנה האחרונה בסערה לחיינו. התהליך חולל שינוי בקרב בתי הספר בישראל, שינוי שיצר תחושות לכאן ולכאן: היו מורים שהתלוננו על הרפורמה; היו מורים שהתלהבו מהרפורמה. מורים רצו להיות הראשונים לעשות את השינוי, מורים רצו להיות האחרונים ויש כאלו שלא רצו כלל


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.