על מה תרצו לקרוא היום?

אופק חדש בתוך הכיתות

בכל יום שישי יוצאת קבוצה מתלמידי בית הספר "שריד" ברחובות, בהדרכתה של סיגל כהן-ברק, רכזת המדעים, לשעתיים של למידה ועבודה בגן האקולוגי-מדעי של בית הספר. שם, בין המתקנים לאגירת מי גשמים, דגם של  מי תהום, שובך יוני דואר ובריכת הדגים, מועברת לתלמידים פעילות חווייתית ולימודית מיוחדת.

פעילות שנוספה למערכת שלנו בעקבות אופק חדש שאליו הצטרפנו לפני שנה, מאפשרת לי לעבוד עם קבוצות קטנות של מצטיינים וגם עם תלמידים בעלי הישגים לימודיים נמוכים שהולכים לאיבוד במסגרת הכיתתית הרחבה שבה הם חווים בעיקר תחושות של אכזבה וכישלון", מספרת כהן-ברק.


באמצעות הפעילות בקבוצה הקטנה, היא אומרת, היא מגיעה לכל אחד מהילדים, עליו היא יכולה בעצמה ללמוד מה מעניין אותו ולייצר קשרים קרובים ומעוררי אימון. "במסגרת הזאת אני שומעת מהילדים דברים אישיים שהם יודעים שיישארו בינינו. הקרבה הזאת מעודדת אותם לקחת אחריות בגינה ולחוות חוויה של סיפוק והישג. הניסיון הזה מלמד אותם שיש מי שסומך על יכולתם וכישוריהם", היא מעידה.


לדברי עליזה אבו, מחנכת כיתה ו" בבית הספר "גאולים" באשדוד, כשהיא עובדת עם 4-5 תלמידים סביב השולחן הגדול שלה, נוצרת מערכת יחסים מיוחדת. "עד לאחרונה הייתי מזוהה בעיקר עם  מטלות וציונים, מבחנים ועבודות, ואילו כעת אני נתפסת גם כמי שמתעניינת בילד, שואלת שאלות החורגות מפרק הלימודים הספציפי ומהווה כתובת זמינה עבורו", היא מציינת.


ב"גאולים", שהצטרף בראשית השנה לרפורמה, מתקיימים רוב השיעורים הפרטניים casino pa natet בתום יום הלימודים ואבו מספרת כי למרות זאת התלמידים לא רואים בהם מעמסה. "הם מבינים שהתגבור הזה יועיל להם מהבחינה הלימודית ויש בצידו  רווח גם בקשרים המיוחדים שנוצרים בינינו". לדבריה, הרפורמה שהקציבה לה כמחנכת כוללת גם שעות של "ניהול כיתה".


המשולבות באופן מובנה במערכת, מזמנת לה אפשרות להיפגש באופן אישי עם מי מתלמידיה שנתקל בקשיים או בעיות ברמה האישית, החברתית או המשפחתית ולשתף במקרה הצורך חברי צוות נוספים במטרה לסייע לו. "המסגרות הללו מעניקות לילד תחושת שייכות לבית הספר לא רק כמוסד אלא גם אלינו כאנשים שרוצים בטובתו ושאליהם הוא יכול לפנות", אומרת אבו.


בית הספר "ויצמן" בחולון פועל במסגרת "אופק חדש" זו השנה השלישית. דליה גלס, מורה בבית הספר, מרגישה מספיק מנוסה כדי לקבוע: "מבחינתי, היתרון הבולט ביותר של התוכנית מתגלם באיכות הקשר שאנחנו מקיימים כעת עם התלמידים שלנו. אנחנו מכירים אותם, פוגשים בהם  כפרטים בעלי בעיות ותקוות ובעקבות כך מצליחים לתת להם מענה נכון יותר".


המסגרות הקטנות, מספרת גלס, מאפשרות לתלמידים להכיר מורה קצת אחר. "בשעות הפרטניות ובשעות ניהול הכיתה אני נינוחה יותר, יש לי הזדמנות להיות קשובה וסבלנית. אם בעבר פגשתי תלמיד לשיחה חטופה בתום יום הלימודים או בהפסקה, היום אני יכולה לשבת איתו ולהקדיש לו את הזמן הראוי והוא מקבל הזדמנות להתבטא".


לדברי גלס, היחסים שנוצרו בינה לתלמידים מניבים גם תוצאות בתחומי מקצועות הלימוד. "אחרי המפגשים בקבוצה הקטנה וקשרי האמון שנוצרו בינינו, חוזר התלמיד לכיתת האם ומרגיש סוג של מחויבות כלפי. הוא רוצה להראות שהמאמץ של כולנו היה שווה".





"אופק חדש" נכנס בשנה האחרונה בסערה לחיינו. התהליך חולל שינוי בקרב בתי הספר בישראל, שינוי שיצר תחושות לכאן ולכאן: היו מורים שהתלוננו על הרפורמה; היו מורים שהתלהבו מהרפורמה. מורים רצו להיות הראשונים לעשות את השינוי, מורים רצו להיות האחרונים ויש כאלו שלא רצו כלל


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.