על מה תרצו לקרוא היום?

אופק חדש במגזר הערבי

את השנה החולפת, השנה הראשונה של בית ספר אלזהרא ברהט עם "אופק חדש", מתאר מנהלו סמיר אלהוזייל כשנה לא קלה.

"ההבטחות לבניית התשתיות המתחייבות מהרפורמה לא מומשו. וכך נאלצנו לקיים את השיעורים הפרטניים בתנאי שטח קשים – במסדרונות, בחצר בית הספר או בכיתה מזדמנת שהתפנתה", הוא מספר. ההתחייבויות לבניית התשתיות מומשו לבסוף בחופשת הקיץ, במהלכה הוחל בבניית פינות הלמידה וציודן כנדרש.

"את השנה השנייה שלנו ב'אופק חדש' אנחנו מתחילים בתקווה גדולה", מבשר אלהוזייל. "יש לנו חמש פינות שמאפשרות לתת לתלמידים שלנו את מה שמגיע להם. וכבר עכשיו, אחרי שלושה חודשים של עבודה מוסדרת ובתנאים הראויים, אפשר להבחין בשיפור בהישגי התלמידים". על מגמת השיפור הוא לומד ממבדקים שנערכים בקבוצות מדי חודש, שתוצאותיהם מדווחות לכל הצוות המקצועי הרלבנטי במטרה להכין על פיהן תוכניות עבודה מתואמות.

 

30 שנים מנהל אלהוזייל את "אלזהרא". כששמע לראשונה על הרפורמה תלה בה ציפיות גדולות. כמעט 1,000 תלמידים לומדים בבית הספר שלו ורבים מהם, הוא מסביר, זקוקים לפעילות במסגרות הקטנות. "בנוסף לעניין הלימודי מאפשרת הפעילות הזאת לחזק את הקשר בין התלמיד למורה ומוסיפה לתחושת השייכות שלו לבית הספר". אלהוזייל אומר שגם שעות השהייה שנוספו למערכת תורמים בכך שהמורים זמינים יותר ומעורבים יותר במתרחש. המוטיבציה שלהם מושפעת, בין השאר, מהעובדה שהם זוכים לתוספת משמעותית בשכרם, מעריך המנהל, ומספר שבימים אלו הוא עושה מאמצים  להיענות לבקשתם של מספר מורים חדשים במוסד להצטרף ל"אופק חדש".

 

בבית הספר הניסויי ירקא, המשתרע על שטח נרחב הכולל ארבעה קומפלקסים חדשניים, לא הייתה מלכתחילה בעיית תשתיות. למרות זאת, החליטו המנהל יוסף תאבת וצוותו להצטרף לרפורמה רק השנה. "חשבנו שנכון יותר להמתין ולראות איך היא מוטמעת ומיושמת במקומות אחרים, ורק בסוף השנה שעברה, אחרי מספר פגישות במהלכן למדנו מניסיונם של מנהלים ומורים, קיבלנו  את ההחלטה".

כל 32 מורי בית ספרו הצטרפו ל"אופק חדש". אחת מהן, חמדן נזיהה, מודה שההחלטה התמהמהה גם בשל השמועות שרחשו בשטח. "שמענו שהצטרפות לרפורמה תטיל עלינו מעמסה נוספת ותאריך את יום העבודה", מספרת חמדן, שמלמדת בבית הספר מיום היווסדו לפני 15 שנים. "הצוות שלנו עובד קשה כבר שנים  ומקדיש לתלמידים הרבה מעבר לדרישות הפורמליות. לכן עלה חשש מהמטלות החדשות של 'אופק חדש'", היא מסבירה, אך מודה שהחששות הללו התבדו כשהתברר שאת כל התוספות המדוברות ממלא רוב הצוות בלאו הכי.

 

נזיהה, מחנכת כיתה, מלמדת מתמטיקה וערבית וגם מרכזת את תחום המתמטיקה במוסד. למרות שכבר צברה את כל הגמולים ("יש לי אפילו יתרה חיובית"), היא ממשיכה להשתלם והשנה בחרה בהשתלמות ל"השבחת שיעור המתמטיקה".

 

לדבריה, התוספת של השעות הפרטניות ושעות השהייה מאפשרת להכין תוכנית עבודה מתואמת שבה משובצים השיעורים בקבוצות קטנות במהלך יום הלימודים בניסיון להימנע מהדבקת סטיגמות על מי מהתלמידים שיתבקש להישאר בבית הספר אחרי תום יום הלימודים. שעות השהייה מנוצלות במקרה שלה לעבודה עם הצוותים המקצועיים במתמטיקה ובערבית, לפגישה השבועית של כלל המורים, למפגשים עם תלמידים הזקוקים לאוזן קשבת ולתמיכה וכן לביקורי בית. "זה נחמד שיש גם תוספת לשכר", היא אומרת כשברקע נשמעים קולות ילדיה השוהים בבית לרגל חופשת חג הקורבן,  "אבל ברור שזה לא מה שמניע אותנו".



"אופק חדש" נכנס בשנה האחרונה בסערה לחיינו. התהליך חולל שינוי בקרב בתי הספר בישראל, שינוי שיצר תחושות לכאן ולכאן: היו מורים שהתלוננו על הרפורמה; היו מורים שהתלהבו מהרפורמה. מורים רצו להיות הראשונים לעשות את השינוי, מורים רצו להיות האחרונים ויש כאלו שלא רצו כלל


One thought on “אופק חדש במגזר הערבי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.