על מה תרצו לקרוא היום?

האופק החדש בגני הילדים

כשהגיעו אליה הידיעות הראשונות על הצטרפותם של בתי הספר באזור מודיעין  ל"אופק חדש", ניסתה הגננת בשמת סרי-לוי לברר האם תכלול הרפורמה גם את גן הילדים "אפיקים" שהיא מנהלת במושב נחלים:

"ידענו באופן כללי שמנהיגים אותה על כלל מוסדות החינוך באזור. בעקבות פנייתנו התברר לנו שהצטרפות הגנים תתבצע רק בשלב מאוחר יותר כי טרם הושלם המו"מ בעניין", היא נזכרת.

 

בשנה שעברה, לאחר החתימה על ההסכם עם נציגות הגננות, הוחלט כי בתש"ע יצורפו ל"אופק חדש" 450 כיתות גן כשלב ראשון של החלתה על כל גני הילדים בארץ.

סרי-לוי, שמנהלת את הגן בחמש השנים האחרונות, מודה כי השמועות הראשונות שהתרוצצו בשטח הצליחו לבלבל ואפילו לזרוע חששות. "הן עברו מפה לאוזן ונידונו בתקשורת באופן חלקי ולעתים מגמתי. רק כשנפגשנו עם המפקחת והמדריכה (שגם מסייעת לי בנושאים אחרים כמו לימודי אוריינות ומתמטיקה), למדנו בצורה מסודרת וממקור מוסמך על פרטי התוכנית ועל הדרך שבה ניישם אותה".

 

הארכת יום הלימודים בחצי שעה, היא מסבירה, מעניקה לה זמן נוסף לעבודה בקבוצות קטנות עם חלק מ-31 ילדי הגן. בעבר היא התקיימה בעיקר בפרק הזמן שהוקדש לפעילות הילדים בחצר. סרי-לוי ביקשה מכמה מהם להיכנס לכיתה ושאר הילדים נותרו לפיקוחה של הסייעת בחוץ.

 

"היום אני מנצלת לאותה מטרה גם את הזמן שמוקצב בתום יום הלימודים למשחקים דידקטיים", היא מסבירה. "ולמרות פרק הזמן הקצר נראה לי שהילדים שמחים בקשר האישי יותר שמתפתח בינינו".

 

כשסיפרה עופרה מויאל, מנהלת גן "סביון" הממלכתי-תורני באור יהודה, להורי הילדים על הרפורמה החדשה, היא גילתה שהם מתעניינים בעיקר בשורה התחתונה.

 

"הם שמחו על הארכת יום הלימודים עד לשעה 14:00, אבל אני חששתי שהילדים שעייפים ורעבים כבר ב-13.30 יתקשו להתרגל לכך", היא מספרת. כדי להתמודד עם השינוי הנהיגה מויאל בגן שלה "טעימה"- ביסקוויטים או פירות, שאותם אוכלים הילדים בשמחה כשעה לפני תום יום הלימודים.

 

ואכן, לפני כשבועיים היא הבחינה שתהליך ההסתגלות שלהם עולה יפה. את מרבית הזמן שנוסף במסגרת הרפורמה מנצלת מויאל לעבודה עם קבוצות קטנות  "הגן שלנו נפתח רק השנה ולכן הוא קטן יחסית ומונה רק 20 ילדים. עובדה זו מאפשרת לי גם להתפנות לעבודה פרטנית ממש עם ילד שנתקל בקשיים רגשיים או לימודיים מיוחדים ולהקדיש לו תשומת לב מיוחדת".

 

ומה דעתן של הגננות על ההשתלמויות שמציע "אופק חדש" לגננות? סרי-לוי משבחת את ההשתלמויות בנושא הטמעת השעות הפרטניות, "סביבות הגן וקיימות" ואחרות, שרלבנטיות במיוחד בעיניה לעבודת הגננת.

 

כצפוי, היא גם מרוצה מהסיכוי שמזמנות ההשתלמויות לקידום בדרגה ולתוספת השכר שבצידו. מויאל, בעלת ותק של 20 שנים במערכת, כבר התחילה את המסלול בן 60 שעות ההשתלמות השנתית ובחרה מתוך ההיצע ללמוד  מתמטיקה. "עבודת הגננת היא תובענית ודורשת התמסרות מלאה. אני מקווה שהרפורמה, שרק התחילה אצלנו, לוקחת את זה בחשבון", היא אומרת.



"אופק חדש" נכנס בשנה האחרונה בסערה לחיינו. התהליך חולל שינוי בקרב בתי הספר בישראל, שינוי שיצר תחושות לכאן ולכאן: היו מורים שהתלוננו על הרפורמה; היו מורים שהתלהבו מהרפורמה. מורים רצו להיות הראשונים לעשות את השינוי, מורים רצו להיות האחרונים ויש כאלו שלא רצו כלל


One thought on “האופק החדש בגני הילדים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.