על מה תרצו לקרוא היום?

מיומנה של מורה באופק חדש

מהלך ההטמעה של כל תוכנית ובמיוחד של רפורמה בסדר גודל כ'אופק חדש' מצריכים היערכות ולמידה. בימים אלה בתי הספר שהחלו השנה ליישם את הרפורמה עדיין לומדים לעבוד על פי עקרונותיה.

"הרפורמה כיום היא חלק בלתי נפרד מבית הספר שלנו", אומרת אילנית עטבאי, מחנכת כיתה א' בבית הספר "שרת" בחולון, שהצטרף לרפורמה בשנה שעברה.

 

את מהלך ההטמעה הובילה לפני שנה מנהלת בית הספר מירי-אור גוטפריד. "היא הייתה בעד הרפורמה אבל בעיקר הייתה בעדנו המורים", היא אומרת.

 

המורים קיבלו ליווי צמוד וקשוב, והמנהלת דאגה לחזור עם תשובות לכל השאלות והפיגה בכך את חששות הצוות.

 

"עוד לפני שהגיעה לבית הספר נציגה רשמית מהעירייה לצורך הסבר עיקרי הרפורמה, כינסה המנהלת את המורים ושטחה בפניהם את התכנית לפרטיה", מספרת עטבאי. "קיבלנו הרבה אינפורמציה ולכן ידענו לשאול את הנציגה שאלות ממוקדות הנוגעות ליישום השעות הפרטניות, שעות השהייה ומועדי הסיום של יום הלימודים וגם על השלכות הרפורמה על המשכורות שלנו".

 

לדבריה, מעבר לליווי הענייני בסוגיות ספציפיות, פעלה המנהלת כמתווכת בין הצוות למערכת הגדולה והסבוכה. במקביל פעלו עטבאי וחלק מעמיתיה גם באופן עצמאי ולמדו עוד על התוכנית מהרשת ומהאתר של מנהלת "אופק חדש" והסבירו את עיקריה לתלמידים ולהוריהם.

"העובדה שאנחנו המורים תמכנו פה אחד ברפורמה הקרינה גם עליהם ועזרה להחיל אותה בקלות", היא מעריכה.

 

"כשנכנס השנה המנהל החדש יניב בכר לתפקידו הוא מצא מערכת שהרפורמה משולבת בה באורח טבעי ומובן מאליו", מספרת עטבאי.

 

לגבי השעות הפרטניות, עטבאי מגלה שבבית הספר היתה כבר בתחילת השנה שעברה מודעות לסכנה שבהדבקת סטיגמות לתלמידים מסוימים ולכן התקבלה החלטה שכולם – מצטיינים, בינוניים  ומתקשים – ישתתפו ברוטציה בשיעורים הפרטניים.

 

חלקם משולבים במערכת השעות ושיעורים אחרים נערכים בתום יום הלימודים בפינות העבודה שהוכשרו לכך בבית הספר.

 

את ההחלטה לעסוק בחינוך קיבלה עטבאי כבר בנעוריה בתוך אמונה ביכולתו לחולל שינוי. עם זאת, בשונה מהמסלול המקובל התחילה את דרכה בחינוך הבלתי פורמלי ורק בהמשך השתלבה במערכת הממוסדת.

 

"לפני עשר שנים הגעתי למסקנה שטובים סיכויי להשפיע מתוך המערכת ובמיוחד באמצעות מפגש עם תלמידים צעירים העושים בה את צעדיהם הראשונים".

 

השיעורים שלה מבוססים על עקרון של הוראה המותאמת לכישוריהם והישגיהם של התלמידים השונים ולכן מובן שקיבלה בשמחה את רעיון השעות הפרטניות המאפשרות לה לקיים דיאלוג עם תלמידיה בקבוצות קטנות של עד חמישה תלמידים שכל אחד מהם, אומרת עטבאי,  מקבל הזדמנות יקרה.

 

"אחרי קצת יותר משנה ברפורמה אני פוגשת תלמידים שמחכים בהתלהבות לשעה הפרטנית, הורים שמחים בזמן האיכות שמקבלים ילדיהם. והמורים? בסוף השנה שעברה התבקשנו למלא שאלון בעניין הרפורמה וכולם בלי יוצאים מן הכלל הצהירו שלא היו מוכנים לוותר עליה".



"אופק חדש" נכנס בשנה האחרונה בסערה לחיינו. התהליך חולל שינוי בקרב בתי הספר בישראל, שינוי שיצר תחושות לכאן ולכאן: היו מורים שהתלוננו על הרפורמה; היו מורים שהתלהבו מהרפורמה. מורים רצו להיות הראשונים לעשות את השינוי, מורים רצו להיות האחרונים ויש כאלו שלא רצו כלל


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.