על מה תרצו לקרוא היום?

ניהול נכון של מערכת השעות

בימי שלישי מסתיימים הלימודים בבית הספר היסודי אזורי "מרחבים" הסמוך לאופקים שבנגב בשעה 12:30.

"מיד עם סיום הלמודים אנחנו נפגשות לעבודה משותפת עם המנהלת, רכזות המקצועות והמחנכות ומגבשות את תוכנית הלימודים", מספרת מירי קלימי, מחנכת כיתה ו" ומורה למולדת בכיתות ד"-ה" בבית הספר.

כמורה-אם יש לקלימי שתיים וחצי שעות שהייה שבועיות. בהחלטת מנהלת בית הספר אביגיל ברגמן, רוכזו השעות הללו ליום אחד שבו נפגש צוות המורות לצורך בניית תוכנית העבודה החודשית ולהיערכות לקראת אירועים שוטפים כמו אסיפות הורים, שלקראתן מכינה כל מחנכת ידיעון מפורט הכולל את תוכנית הלימודים של כל מקצוע.

 

שעות השהייה, במסגרתן מתקיים המפגש של הצוות, מוקדשות לעבודת עומק של תוכנית לטווח הקרוב והרחוק לבית הספר. "אצלנו העבודה היא בלי סטופר ובלי חישובי תועלת כספית", אומרת קלימי. "אבל שעות השהייה מאפשרות לנו להתמקד לעומק ובאופן מרוכז יותר בליבת ההוראה".

 

למרות היתרון שבתוספת שעות השהייה, קלימי חשה שעדיין חסרות שעות לטיפול בנושאים שונים. "הייתי שמחה אם בעתיד אפשר יהיה לחלק את 36 השעות בהן אנחנו מחויבים ליותר שעות שהייה ופחות שעות הוראה פרונטאליות", היא אומרת.

 

התרומה של שעות השהייה, לדעת רונית אלמליח, מחנכת כיתה א" בבית הספר "הר נוף" בטבריה, היא ביכולת casino לתכנן מראש את הזמן ולטפל בנושאים על פי סדר חשיבותם.

במהלך השעות הללו משתתפת אלמליח במפגשים קבועים של מורי השכבה ועם רכזי המקצועות, בפגישות עם מדריכים חיצוניים בנושאים כמו הוראת מתמטיקה בשיטת סינגפור או "עבר מצמיח עתיד" ותוכנית להעצמה אישית שאת שתיהן יזמה ומפעילה עיריית טבריה. לעתים משתתפת אלמליח גם בפגישות צוות בין מקצועי הכוללות את היועצת, המנהל והפסיכולוגית ומטרתן לסייע לתלמיד הנתון בקושי כזה או אחר.

 

בנוסף לסבבי המפגשים הללו מקצה אלמליח חלק משעות השהייה לפגישות עם הורי התלמידים, להכנת  חומרי למידה – בניית מבחן או דף עבודה וצילומם, לבדיקת הכתבות, להכנת אירועים מיוחדים לכיתתה וגם לטיפול בעניינים שצצים במהלך היום ודורשים את התייחסותה.

 

"לפני שנוספו לנו שעות השהייה נשארתי בבית הספר בתום יום הלימודים ורק אז התפניתי לעסוק בכל הנושאים הללו, ובנוסף הייתי גוררת איתי הביתה עוד עבודה רבה", נזכרת אלמליח.

 

"שעות השהייה מקלות עלי בין השאר בכך שהן מאפשרות קשר רצוף וקבוע עם הצוות במהלך יום הלימודים, מפחיתות את עומס העבודה בבית וגם מזכות אותי בתמורה כספית על עבודה שבעבר נעשתה בהתנדבות מלאה".



"אופק חדש" נכנס בשנה האחרונה בסערה לחיינו. התהליך חולל שינוי בקרב בתי הספר בישראל, שינוי שיצר תחושות לכאן ולכאן: היו מורים שהתלוננו על הרפורמה; היו מורים שהתלהבו מהרפורמה. מורים רצו להיות הראשונים לעשות את השינוי, מורים רצו להיות האחרונים ויש כאלו שלא רצו כלל


7 thoughts on “ניהול נכון של מערכת השעות

  1. רונית

    למורה אם אין מספיק שעות שהיה.
    אני מוצאת שאין לי זמן להפגש עם הורים , להפגש עם פסיכולוג, יועצת.
    להכין משחקים עבור הכיתה לתרגול הקריאה (אני מורה לכיתה א')
    זו בעיה ידועה אבל אין לה פתרון .
    חייבים למצוא לבעיה הזו פתרון.

    Reply
  2. חגית

    לא ברור לי מה ההקלה בשעות השהייה ביחס לעולם הישן. הרי אז היו לך שלוש שעות (חלונות) לשם ביצוע המטלות. עכשיו, יש לך יותר שעות עבודה, משמע יותר מטלות ואותן שעות שהייה לבצע את כל העבודה ויותר מכך. שום חדש באופק – רק יותר עבודה, יותר שחיקה ויותר מירמור. בטח לא גורם לעודף מוטיבציה.

    Reply
  3. שמחה

    נכון נכון שהיום יש תמורה (תשלום)עבור שעות שהייה אבל עם כל הכבוד ברוב בתי הספר אין תנאים לשעות השהייה כמו:מחשב מדפסת את דפי העבודה עושים בבית.
    חגית צודקת יש יותר שחיקה ויותר מירמור המורים פוחדים לדבר .לגבי שעות נוספות אינן ניתנות בצורה הוגנת ואין עים מי לדבר…

    Reply
  4. דינה

    אני מורה אם, גם אצלנו כמו אצל מירי, נשארים שעתיים בתום יום לימודים.אלה שעתיים שהיה. נשארה לי חצי שעה שהיה בשבוע. מה רוצים שאעשה בה? אפגש עם הורים, אכין עבודה לכיתה ? אפילו להכין דף עבודה לוקח לי יותר זמן.
    העבודה שלי בבית לא פחתה אפילו לא בפרומיל,להיפך. בנוסף לעבודה לכיתה כולה, אני צריכה להתכונן ולהכין לעבודה עם שלוש קבוצות שונות איתן אני יושבת בפרטני. חייבים למצוא לזה פתרון.

    Reply
  5. סימהרוזנפלד

    אני מעוניינת לדעת מה תוכן השעות הפרטניות ץלמה הכוונה שעות ניהול כיתה שעתיים מתוך החמש שעלנו לתת, תודה

    Reply
  6. שרה ישראלי

    שלום רב,
    קראתי בעיון רב ובשמחה את הכתבה אודות שעות השהייה.
    שעות השהייה נקבעו על מנת לאפשר זמן מורה בבית הספר בהיבטים השונים.
    לדוגמא – בעבר למורים לא היה זמן לשבת עם המורה המשלבת לקביעת תוכנית עבודה משותפת לילדי שילוב ועוד..
    עם זאת בתוך ההסכם הקיבוצי יש "באגים" , שנובעים בין היתר מחשיבה של האיגוד המקצועי עם זכויות המורה: לדוגמא אמהות – להם הופחתו 2.5 שעות שהייה.
    בכל מהלך כזה יש "רווחים ומחירים"
    ההסכם הקיבוצי נעשה תוך כדי תנועה והנהלת הסתדרות המורים מודעות לכך ומנסה להוביל היום מהלך של הפחתה לאם משעות פרונטליות ופרטניות ולא משעות שהייה, אולם זה יקח זמן .

    * בעבר העבודה נעשתה ב"חלונות" של המורה ואל לנו לשכוח כי שעות אלו נעשו על חשבון המורה.

    * לגבי תנאי העבודה, עלי לציין כי בתי ספר שנכנסו לפני שנתיים ושלוש כבר צוידו בפינות עבודה ובמכשור כגון מחשבים למורים…
    (מוזמנים לבקר בבית ספרי בת"א ולקבל רעיונות..)

    שוב ושוב יש לזכור כי הרפורמה מתבצעת תוך כדי תנועה והערות עובדי ההוראה מאוד חשובות לאיגוד, כדי לשפרו ולתקו בעתיד.
    אני תקוה כי תשכילו ל"נצל" את מבנה שבוע העבודה החדש שלנו.

    בברכה,
    ישראלי שרה
    יו"ר הארגון האצי של המנהלים היסודיים

    Reply
  7. רחל

    ברצוני להעיר את תשומת לבכם לקושי שנוצר במסגרת עבודת מורה אם.
    ניתן לבצע רק 2.5 שעות שהייה .איך אפשר להיפגש עם הורים לשבת בישיבות צוות ולקבל הנחיות והדרכה ממדריכים במסגרת כה מצומצמת .
    אני כבר מזמן לא אם אך כבעלת תפקיד בכיר האחראי על המערכת אני רואה את המצוקה .כך לא ניתן לעבוד ביעילות.
    אני מציעה לכם לפצות את האמהות בתוספת שכר כבעבר ולא לפגוע במסגרת שעות השהייה.
    גם החלוקה לחצאים לא הגיונית או 2 או 3 אך לא 2.5
    אשמח להפנות את תשומת לבכם לנושאים נוספים מתוך ניסיון בלבד .זו שנה שלישית שלי באופק .ושנים רבות מאוד במערכת החינוך. תודה רחל

    Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.